Joop en Suzanne van Dijk openen samen met hun kinderen Neel en Toon de vernieuwde PLUS. | Foto: Willem Krol
Joop en Suzanne van Dijk openen samen met hun kinderen Neel en Toon de vernieuwde PLUS. | Foto: Willem Krol

Toon (6) en Neel (3) openen vernieuwde PLUS Van Dijk

Zakelijk Voorhout

Voorhout • Trots kijken ze even naar hun ouders, voordat ze het lintje doorknippen. Toon en zijn zusje Neel hebben de eer om de vernieuwde PLUS van hun ouders Joop en Suzanne van Dijk te openen.

Voor Joop van Dijk voelt een rondje lopen door 'zijn' PLUS als een soort verjaardag. Veel klanten feliciteren hem met de compleet vernieuwde supermarkt. 'Mooi geworden zeg!', complimenteren de klanten Van Dijk met het resultaat. Na bijna twee weken verbouwen is dat erg fijn om te horen, want er zijn nogal wat aanpassingen gemaakt. "Natuurlijk is het voor klanten even wennen, want de indeling is compleet veranderd. Alleen de muren zijn blijven staan, maar verder is alles vernieuwd."

Op mijn plek

Alweer drie jaar geleden nam Joop samen met zijn vrouw Suzanne de PLUS-supermarkten over van zijn ouders. John en Ada van Dijk hadden al twintig jaar de supermarkt in Voorhout en ook een vestiging in Roelofarendsveen. Voor Joop was het helemaal niet vanzelfsprekend dat hij ook in het PLUS-familiebedrijf zou stappen. "Nadat mijn schooltijd op het Rijnlands Lyceum in Sassenheim, ben ik in Rotterdam gaan studeren. Ik werkte toen wel af en toe bij mijn ouders, als bijbaantje, maar ik wilde toch iets anders gaan doen. En dus ben ik tijdens mijn studie bij een bank stage gaan lopen. Daar kwam ik erachter dat ik iets miste: het klantcontact. Veel contact met mensen en ze kunnen helpen is het leukste dat er is. En dus kwam ik terug op mijn beslissing en nu zit ik hier helemaal op mijn plek."

Vers en ambachtelijk

De verbouwing aan de Herenstraat 45 was voor het ondernemersechtpaar alles behalve rustig. "Het waren drukke tijden, maar ook heel erg leuk. Je ziet de winkel steeds meer worden zoals op het ontwerp dat vooraf is geschetst." De PLUS mag je dan ook oprecht vernieuwd noemen. "Alles is nieuw: de vloeren, de schappen, de indeling. We hebben nu meer ruimte en kunnen de klanten nog beter bedienen. De nadruk ligt op vers en ambachtelijk. Alle versproducten zijn verplaatst naar de voorkant van de winkel. Bij binnenkomst kom je langs het groente en fruit, de zuivel en vleesafdeling. Ook hebben we meer ruimte gecreëerd voor onze biologische en fairtrade producten. Daar hebben we er ruim 140 van in het assortiment."

Zelfscan met service

Van Dijk kiest bewust voor de PLUS Briljant formule, waar het gemak voor de klanten nog nadrukkelijker voorop staat. Zo kunnen klanten hun boodschappen zelf scannen (zonder dat er een klantenpas nodig is) en bij een caissière afrekenen. "Dat is voor de klanten veel prettiger als ze bijvoorbeeld nog vragen hebben. Ook hoef je dan niet te pinnen, want contant betalen kan ook. Zo hebben de klanten het optimale voordeel van de zelfscanner met daarna de service bij de kassa."

Ondanks de vernieuwingen, blijft PLUS Van Dijk voor veel klanten vertrouwd. "We bieden bijvoorbeeld nog steeds de bezorgservice aan. Dat doen we al jaren, voor ons is dat heel gewoon." Niet alles is dus aangepast, want het aangename 'Voorhouts Buurtsupergevoel' is zeker gebleven.

Uit de krant