| Foto: pr.
| Foto: pr.

Lezing over beelddenken

Lezingen Sassenheim

Sassenheim • Een grote groep kinderen zien een plaatje van een appel als ze aan het woord appel denken. Kinderen en volwassenen die dat zien hebben een voorkeur voor visueel leren: de beelddenkers. Lisette Castelein vertelt op donderdag 2 februari van 20.15 tot 21.30 uur tijdens een interactieve lezing in de bibliotheek in Sassenheim (Kerklaan 42) waarom deze groep vastloopt in het onderwijs. Zij geeft informatie en concrete tips die door leerkrachten en ouders direct toepasbaar zijn om de beelddenkende kinderen weer tot leren te krijgen.

Herkenbaar bij uw kind? Moeite met de leerstof, omdraaien van cijfers en/of letters, vertelt verhalen waarbij het soms de draad kwijtraakt, leest te langzaam of juist te snel waardoor het fouten maakt. Dan kan het best zo zijn dat uw kind beelddenkend is.

Verbaal vs. visueel

In 2010 in door prof. dr. Jaap Murre van de Universiteit van Amsterdam aangetoond dat vanaf het vierde levensjaar kinderen de voorkeur krijgen voor één van de twee leersystemen: het verbale leersysteem (taaldenken) of het visuele leersysteem (beelddenken). Op de meeste scholen wordt lesgegeven via het verbale systeem. Het gevolg hiervan is dat kinderen die de voorkeur hebben voor het visuele leersysteem vastlopen op school, omdat hun manier van leren niet aansluit met dat wat er op school wordt aangeboden.

Toegangskaarten kosten 5 euro voor leden en 7,50 euro voor niet leden zijn te koop via www.bibliotheekbollenstreek.nl of aan de balie van de bibliotheekvestigingen.

Uit de krant