Niels Langeveld wint zijn tweede race (en thuiswedstrijd) in Zandvoort. | Foto: pr.
Niels Langeveld wint zijn tweede race (en thuiswedstrijd) in Zandvoort. | Foto: pr.

Niels Langeveld oppermachtig op Circuit Zandvoort

Sport Sassenheim

Sassenheim • Niels Langeveld heeft vorige week de ADAC GT Masters op Circuit Zandvoort op zijn naam geschreven. De coureur uit Sassenheim was ondanks een tijdstraf de snelste en staat nu derde in het TCR Germany-kampioenschap.

Na zijn mooie overwinning op de Motorsport Arena Oschersleben was Niels Langeveld erop gebrand om ook op zijn thuiscircuit naar het podium te rijden. Nu de Sassenheimer, zijn coach/engineer Herman de Jager en zijn team Racing One de juiste set-up van de Audi RS3 LMS hebben gevonden, moest dat ook op Circuit Zandvoort kunnen lukken, was de gedachte.  

Gunstige diskwalificatie
Tijdens de eerste kwalificatie, die vanwege het grote aantal van 40 deelnemers in twee groepen is opgesplitst, rijdt Langeveld de derde tijd in zijn sessie. Daarmee mag hij door naar de shoot-out van de beste twaalf TCR Germany-rijders. Juist in deze belangrijke sessie vallen de puzzelstukjes even niet op zijn plek, Langeveld krijgt de snelheid niet in de Audi en hij kwalificeert zich op de elfde positie. Net buiten de reversed grid voor race twee en zeer ongunstig dus. De wedstrijdleiding diskwalificeert echter twee deelnemers voor de eerste race, waardoor de Racing One-Audi vanaf de negende startplek mag beginnen. Voor de tweede race betekent het zelfs dat Langeveld vanaf poleposition mag starten.

Safetycar

Langeveld heeft in de eerste race, vorig weekend, een prima start. Hij maakt in de eerste ronde al drie posities goed. Het veld wordt echter opgevangen door de safetycar, want er is bij de start in de achterhoede een crash geweest. Na een ronde achter de safetycar wordt de race met een code rood stilgelegd om de baan weer vrij te maken. Dat oponthoud duurt vrij lang en inmiddels is het begonnen te regenen. Nog niet heel hard, maar onduidelijk is hoeveel regen er gaat vallen. De meeste teams kiezen ervoor regenbanden te monteren, Langeveld besluit op slicks te blijven. De Audi wordt wel met de wielen van de grond gehouden.

Tijdstraf
Wanneer de race weer wordt herstart achter de safetycar regent het nog steeds. Langeveld rijdt in de eerste ronde vanaf de zesde plaats meteen naar de leiding in de race. Ondanks het gladde wegdek heeft hij de Audi perfect onder controle. Door de natte baan verliest de ene na de andere rijder de controle over zijn bolide en telkens moet de safetycar de race onderbreken. Het hindert Langeveld niet, in opperste concentratie slaat hij na de herstart telkens direct een gaatje. Twee ronden voor het einde gebeurt dat opnieuw en in de wetenschap dat de zege nabij is rijdt Langeveld nu in een ronde tijd vijf seconden weg van zijn achtervolgers. De laatste ronde hoeft hij zo niet meer tot het uiterste te gaan. Langeveld komt als eerste over de finish en mag de mooiste bokaal in ontvangst nemen.



Later op de dag volgt echter een grote domper. De wedstrijdleiding bestraft maar liefst vijftien rijders, waaronder ook de racewinnaar. De Audi blijkt op de startgrid bij de herstart net te laat met de wielen op de grond te zijn gezet en daarvoor krijgt Langeveld een tijdstraf van 30 seconden. Zijn mooie zege verandert daardoor in een teleurstellende dertiende positie.

Pole

Op zondag 23 juli, bij de start van de tweede race, mag Langeveld vanwege de reversed grid van de top tien uit de shoot-out vanaf poleposition starten. Met een perfecte start neemt hij meteen afstand, na de eerste ronde heeft hij al een marge van een seconde. Ook nu wordt de race onderbroken door meerdere safetycars vanwege uitstapjes naast de baan van de concurrentie. Lastig voor de Sassenheimer, want telkens raakt hij zijn zorgvuldig opgebouwde voorsprong kwijt en loopt hij het risico bij de herstart de koppositie kwijt te raken. Dat gebeurt echter niet en ook deze race komt de coureur als eerste over de finish. Op dit resultaat valt gelukkig niets aan te merken en zo mag de Sassenheimer deze enorme bokaal tot zijn grote plezier wel mee naar huis nemen.

Verbijsterd

"Natuurlijk waren we na de eerste race verbijsterd dat we een straf kregen. Het was door de regen chaos op de startgrid, we waren ons niet bewust dat we iets fout hebben gedaan. Maar de wedstrijdleiding heeft natuurlijk gelijk. We hebben in elk geval laten zien dat we zelfs in de regen op slicks de snelste auto op de baan zijn", zegt  Langeveld. "Door deze tegenvaller waren we nog meer gebrand op een goed resultaat en dat hebben we in de tweede race laten zien. Geweldig dat we toch in elk geval een zege hebben geboekt!"



De volgende races in de TCR Germany zijn in het eerste weekend van augustus op de Nürburgring in de Duitse Eifel.

Uit de krant