Bewoners bekijken aandachtig de panelen met de varianten voor de herinrichting. | Foto: Nico Kuyt
Bewoners bekijken aandachtig de panelen met de varianten voor de herinrichting. | Foto: Nico Kuyt Foto: Nico Kuyt

Ontwerpmarkt Herenweg druk bezocht

Algemeen

Bijna honderd inwoners bezochten vorige week de ontwerpmarkt over een eventuele nieuwe inrichting voor de Oranje Nassaulaan, Herenweg, Sweilandstraat en Oosteinde. De gemeente gaat de reacties verder verwerken en gemeenteraad neemt uiteindelijk een besluit over de nieuwe inrichting.

door Nico Kuyt

Vorige week dinsdag konden de inwoners hun voorkeur aangeven over drie tracédelen. Per deel waren er twee ontwerpen uitgewerkt. Er kwamen 132 reacties binnen. Voor de Oranje Nassaulaan was het duidelijk. Geen paaltjes als een wegversmalling, dat zou de bus maar behoorlijk hinderen, maar wel bredere fietsstroken. Helemaal aan de andere kant, op het Oosteinde, daarover waren de meningen eveneens duidelijk, namelijk de aanleg van vrijliggende fietspaden. Voor hen die regelmatig daar pedaleren komt dat als geen verrassing. Ook vroegen veel bewoners voor maatregelen om de snelheid te verlagen. Er wordt op het stukje behoorlijk geracet. Maar over de Herenweg en Sweilandstraat, daar zijn de meningen onduidelijker. De voorkeur voor beide gepresenteerde ontwerpen ging vrijwel gelijk op. En dat wordt lastig. Gekeken wordt nu naar de argumenten die de bewoners hebben aangegeven om zo tot een voorstel voor de gemeenteraad te komen. Het eerste ontwerp bestaat uit suggestiestroken in rood asfalt voor de fietser en een rood streetprint voor auto's, dat is asfalt met een afgedrukt klinkermotief. De snelheid wordt op dit straatdeel teruggebracht naar 30 km/uur. Waar mogelijk worden de kruisingen verhoogd als plateau, een idee waar niet iedereen over verrukt is. Zo vrezen bewoners trillingen. En de harddraverij zal ook niet over de hobbels te spreken zijn. In het plan is voor De Baan het idee om het een plein te maken in plaats van parkeren. Maar dit is wel nog afhankelijk van de inspraak van de inwoners. De bushalte bij de Warmundastraat vervalt vanwege het zeer gering aantal gebruikers en korte onderlinge afstand naar de andere haltes. Bij het tweede ontwerp staat de fietser bovenaan, een soort van fietsstraat waar de auto te gast is. Er worden daarin twee brede fietsgedeelten aangelegd, die tot aan de splitsing gescheiden worden door een smalle strook klinkers. De auto kan slechts inhalen wanneer hier ruimte voor komt. Met z'n tweeën op de fiets naast elkaar rijden wordt gestimuleerd. De rijsnelheid daalt zo tot fietssnelheid. Net als het voorgaande ontwerp wordt het naar 30 km/uur. Ook hiervoor was de helft voor en niet voor. Dat schiet niet op. Een aantal aanwezigen gaven overigens aan om alles maar bij het oude te houden. Het geld kan aan meer nuttige dingen besteed worden, zo menen zij. Hoe de gemeenteraad gaat kiezen, dat zal de komende tijd duidelijk worden. Erg duidelijk is de uitkomst van de participatie voor het middendeel overigens niet.

Uit de krant