Mevrouw Kalis (92) opent de vernieuwde Albert Heijn. Rechts van haar staat manager Nathan Ririhena. | Foto: Willem Krol
Mevrouw Kalis (92) opent de vernieuwde Albert Heijn. Rechts van haar staat manager Nathan Ririhena. | Foto: Willem Krol Foto: Willem Krol

'Trots op vernieuwde Albert Heijn'

Zakelijk

Sassenheim • De sleutel van de Albert Heijn aan het Voorhavenkwartier werd op vrijdag 19 januari ingeleverd. Na bijna twee weken intensief verbouwen is de supermarkt compleet vernieuwd.

Met een schaar in de hand staat ze klaar. Mevrouw Kalis is 92 jaar en zeker nog kwiek genoeg om zelf haar boodschappen te doen. En dat niet alleen, ze neemt ze ook meteen mee voor drie buren die minder mobiel zijn. "Ik word hier altijd zo goed geholpen," spreekt ze de aanwezigen bij de officiële opening op dinsdag 30 januari toe. "We wisten meteen dat zij de nieuwe winkel moest openen," lacht supermarktmanager Nathan Ririhena. "Ze zei na een eerste rondje door de supermarkt ook nog dat we het goed gedaan hebben." Mevrouw Kalis is voorbeeld voor hoe Ririhena graag ziet dat de medewerkers met de klanten omgaan: betrokken en met zorg. "Als mevrouw Kalis heeft afgerekend, pakt een van de medewerkers de boodschappen in zodat zij rustig op een stoel kan zitten. Vervolgens lopen we mee naar de auto om de boodschappen in te laden." De supermarkt heeft volgens de manager een sociale functie. "Daarom wilde we ook heel graag een koffietafel in de winkel. Daar is echt ruimte voor vrijgehouden, zo belangrijk vinden we dat."

Vers en biologisch

Andere grote veranderingen zijn de verlichting, die nu geheel LED is en waardoor de winkel veel lichter oogt, en natuurlijk de nieuwe indeling. "We hebben door middel van klanttevredenheidsonderzoeken de meningen van klanten verzameld. Daar sprong uit dat ze gaan voor kwaliteit en vers. Daarom heeft de nieuwe winkel een groot versplein gekregen. Er is meer aanbod op het gebied van groente, fruit, vlees en vegetarisch. Er zijn meer biologische producten en de brood- en kaasafdelingen hebben een prominente plek gekregen. Ook is het assortiment uitgebreid met meer speciaalbier en exclusievere wijnen."

De eerste dagen is het voor veel klanten nog even zoeken. Maar voor de medewerkers geldt hetzelfde, verzekert Ririhena. "Het is voor iedereen wennen, maar je ziet wel dat het team met veel energie in de winkel staat. Zij hebben de afgelopen dagen actief meegeholpen en zijn ook trots op het resultaat in hun 'Appie'." Daarbij kreeg het team ook een groot verdriet te verwerken. Medewerker Manfred werkte al achttien jaar in de supermarkt, maar overleed eind vorig jaar plotseling. In overleg met zijn vrouw is besloten hem toch op de posters te laten staan, als eerbetoon. "Het geeft aan hoe hecht het team is."

Caissière voor een dag

In de komende weken zijn er nog verschillende acties. In samenwerking met de winkeliersvereniging is er een loterij georganiseerd. Zo kunnen klanten wekelijks verschillende prijzen winnen waaronder een minuut gratis winkelen, een Jura espressomachine en waardebonnen van het Voorhavenkwartier. Voor een winnend lot is er een Auping bed. En ook aan de kinderen wordt gedacht, zij kunnen op woensdagmiddag 14 februari ervaren hoe het is om caissière te zijn en mogen de boodschappen scannen. "We willen de heropening samen met onze klanten vieren. Die betrokkenheid, dat is juist onze kracht."

Uit de krant