Afbeelding
Foto: MV

Geen wettelijke mogelijkheden om bouwverkeer te weren

Politiek

Teylingen • De gemeente heeft naar eigen zeggen een aanzienlijke inspanning gepleegd rond het vrachtverkeer over de Teylingerlaan om de overlast daarvan richting Overteylingen en het Campoterrein te minimaliseren. Er was alleen geen beter alternatief aanwezig dan het huidige.

Door Nico Kuyt

Dat antwoordt B&W op vragen van raadslid Sybrinne de Vries (CDA) na klachten van omwonenden. Er is een overeenkomst getekend in 2008. Daarin zijn afspraken gemaakt over een inrijverbod voor vrachtverkeer, paaltjes voor wegversmallingen, een verzoek aan de politie voor snelheidscontroles en het aanpassen van verkeersborden op de N443. Daarnaast zijn nadere afspraken gemaakt over het bouwen van twaalf woningen op het voormalige Campoterrein. "Deze oplossing en afspraken hebben voor het overgrote deel gewerkt, maar zijn nooit honderd procent waterdicht", antwoordt B&W. Ook onlangs is nog gesproken met de buurtbewoners over vrachtwagens die zich niet aan de regels houden. Daarbij is onder andere gekeken naar de mogelijkheden als een fysieke afsluiting, inrijverbod en éénrichtingsverkeer. Aan al deze maatregelen kleven weer andere bezwaren: vrachtwagens die de wijk toch inrijden en dan gevaarlijk achteruit er weer uit moeten, een veel grotere verkeersstroom door Hoofdstraat, Noord/Teijlingerlaan, en de bereikbaarheid van bedrijven die in de omgeving gevestigd zijn. "De conclusie van deze gesprekken was dat er geen beter alternatief is dan de huidig genomen maatregelen," aldus B&W.

Bekeuringen geseponeerd

Er zijn in de periode na ondertekening van de overeenkomst door de politie in een tijd van acht maanden metingen verricht. Daarna is dit niet gecontinueerd omdat bekeuringen bij overtredingen geen stand hielden bij de politierechter, want de bekeuringen werden geseponeerd. De beperking tot inrijden voor vrachtwagens wordt niet door de gemeente gehandhaafd, omdat hiervoor geen wettelijke middelen voorhanden zijn, want het bestemmingsverkeer is toegestaan.

Volgens de projectleider van de aannemer zijn er vanaf februari 2019 tot heden een kleine 700 zware transportbewegingen geweest. In deze periode zijn 30 meldingen vanuit het buurtschap ontvangen over hinderlijke transportbewegingen.


Uit de krant