Afbeelding

Landelijke verkiezingscampagne waterschappen van start

Politiek

Regio • Op maandag 18 februari start de landelijke verkiezingscampagne van 21 waterschappen. Met als doel om zoveel mogelijk mensen naar de stembus te trekken op 20 maart. GH+O communicatie ontwikkelde deze campagne, waarbij de unieke band van Nederlanders met water wordt ingezet om het werk van de waterschappen dichterbij te brengen.


Elke vier jaar zijn er waterschapsverkiezingen. Maar veel Nederlanders weten niet precies wat de waterschappen doen, laat staan wat ze moeten stemmen. Doutzen Wijbenga, communicatiestrateeg bij GH+O: "Veel mensen denken bij de waterschappen aan veilige dijken. Maar de waterschappen maken ook het afvalwater schoon, regelen de visstand en voeren het regenwater in de stad weer goed weg. In de campagne focussen we op de onderwerpen waar je als stemmer invloed op hebt. En waarbij er dus écht iets te kiezen valt."


Nederlanders en water
De verkiezingscampagne speelt in op de unieke band die Nederlanders hebben met water, en koppelt die band aan het werk van de waterschappen. Wijbenga: "Of je nou aan het water woont, 's zomers weleens in natuurwater zwemt, of wekelijks door de regen fietst: iedereen in Nederland heeft wel íets met water. In de campagne komt die band met water tot leven in de vorm van verschillende herkenbare 'watertypes', zoals de miezerfietser, oeververtoever en plezierdobberaar. Elk watertype staat symbool voor een belangrijk verkiezingsthema."


Landelijk én regionaal campagnevoeren
Voor de landelijke campagne is gekozen voor een opgewekte toon en een frisse stijl, waarbij fotografie wordt gecombineerd met krachtige typografie. De campagne bestaat onder andere uit een website waar bezoekers meer informatie vinden over de waterschappen en de verkiezingen. Ook introduceren we hier de watertypes in een campagnevideo, en kunnen mensen testen wat hun eigen watertype is. Daarnaast is er een social campagne, en worden zowel traditionele pr als influencers ingezet. Wijbenga: "De 21 waterschappen voeren ook zelf hun eigen campagne in de regio's. Daarom hebben we een toolkit ontwikkeld, met al het campagnemateriaal en handige sjablonen. Zodat elk waterschap een eigen inhoudelijke invulling kan geven aan de campagne."

Uit de krant