De kastanjes in de Wilhelminalaan en Prins Hendriklaan. | Foto: MV
De kastanjes in de Wilhelminalaan en Prins Hendriklaan. | Foto: MV Foto: pr.

'Paardenkastanjes laten staan is niet verantwoord'

Politiek

Sassenheim • Het is niet verantwoord om de bomenstructuur van de 45 paardenkastanjes in de Wilhelminalaan en omstreken in stand te houden zonder het risico dat er weer eentje onverwachts omvalt. Met het vervangen van de bomen komt er een nieuwe (veilige) groenstructuur voor de komende decennia 's. Dat antwoordt B&W op vragen van de raadsleden Don Verhoeff (GroenLinks) en Sybrinne de Vries (CDA).

Door Nico Kuyt

Beide raadsleden stelden vragen bij de kap ineens van al de karakteristieke kastanjes en vroegen zich af of het niet beter was alleen die bomen te kappen die een gevaar vormen en de rest te laten staan. Kastanjes hebben een maximale levensduur van 300 jaar, dus die 70 jaar oude bomen kunnen nog wel een tijdje mee. Maar dat bestrijdt B&W. De leeftijd van een boom is namelijk afhankelijk van de soort en standplaats. In de Wilhelminalaan en omgeving staan de bomen in bestrating waarvan de ondergrond voornamelijk bestaat uit verdicht zand met weinig zuurstof. De omgeving is erop ingericht om al het regenwater zo snel mogelijk af te voeren.

Ook ligt het trottoir vol met kabels en leidingen waardoor er regelmatig langs de bomen gegraven is en wordt. Hierdoor ontstaat er schade aan het wortelstelsel waardoor parasitaire schimmel toegang krijgen tot de boom. "Deze omstandigheden en de aanwezigheid van ziekten als de kastanjebloedingsziekte en plagen als de kastanjemineermot zorgen ervoor dat de maximale leeftijd van de kastanjes niet bereikt wordt en de boom rond hun zeventigste levensjaar nu in hun eindfase zijn beland. Gezonde bomen zijn vitaler, hebben meer weerstand en zijn minder vatbaar voor ziekten en plagen", zo trekt B&W een conclusie.

Veiligheid

Van de 59 paardenkastanjes die in dit gebied stonden zijn er inmiddels 16 bomen verwijderd in verband met de veiligheid. In 2018 is er een boom, ondanks dat deze de kwalificatie 'veilig' had, omgevallen en op een huis beland. Ook is er een per direct weggehaald (noodkap) in verband met acuut omvalgevaar.

Afgelopen februari zijn vier bomen nader onderzocht omdat er aanwijzingen waren dat ze gevaarlijk kunnen zijn. "Al deze feiten geven aan dat de kastanjes aan het einde zijn van hun levensfase en het risico op gevaar alsmaar groter wordt. De gevolgen als een boom omvalt zijn in deze omgeving met bebouwing te groot om dat risico te nemen. We investeren nu liever in een duurzame nieuwe bomenstructuur die we in participatie met de omwonenden gaan vormgeven", zo besluit B&W.


CDA pleit voor veilige spoorwegovergang

Voorhout n De CDA-Statenfractie van Zuid-Holland wil dat de provincie in gesprek gaat met ProRail over de bereikbaarheid van de landbouwgronden. Het CDA is van mening dat dit meteen een goede gelegenheid voor de Provincie is om de onveilige spoorovergang in het centrum van Voorhout aan te pakken en heeft daarvoor schriftelijke vragen ingediend.

Nu het spoor op de lijn Leiden-Hillegom toch aangepakt gaat worden, ziet het CDA een mogelijkheid voor de provincie om de gevaarlijke situatie in Voorhout aan te pakken. "De situatie bij de overweg in het centrum van Voorhout wordt met de dag gevaarlijker," licht De Haan toe. "Het spoor wordt steeds zwaarder belast, de spoorwegbomen staan om de haverklap dicht, het verkeer loopt midden in het centrum vast zodat de kans dat je stil komt te staan midden op de spoorwegovergang groot is geworden." Reny Wietsma, fractievoorzitter, luidt de noodklok. "Bloedlink. Een ongelijkvloerse kruising is een oplossing, mogelijk zijn er nog betere, maar dit is een uitgelezen kans om een gevaarlijke situatie aan te pakken. Ik ben blij dat de provincie gevraagd wordt mee te denken."

Onbewaakte spoorwegovergangen worden niet alleen gebruikt door fietsers en wandelaars, maar ook door boeren die hun land willen bereiken. Toch heeft ProRail vanuit veiligheidsoverwegingen besloten de onbewaakte overwegen te sluiten en niet te vervangen door bewaakte installaties. Dit ten nadele van de bereikbaarheid van de groene gebieden. "Het CDA wil niet dat de agrariërs door ProRail gedwongen worden met hun tractoren de grote wegen op te gaan," aldus CDA-Statenlid Maurits de Haan. "Dat geeft onnodige verkeershinder en veel irritatie. Wij zien liever dat de overgangen blijven en bewaakt gaan worden."

Uit de krant