Afbeelding
Foto: Marieke Voorn

Langparkeerders station op de radar

Algemeen

Volgens onderzoek zijn 15 procent van de auto´s op het parkeerterrein bij het station Sassenheim langparkeerders. Zij staan er meer dan 24 uur geparkeerd, zo blijkt uit kenteken- en postcoderegistratie. De raadscommissie Ruimte gaat er op 3 december over spreken.

door Nico Kuyt

Ongeveer 69 procent van de voertuigen staan er minder dan 24 uur en kunnen dus tot de forenzen worden gerekend. Naast de 15 procent langparkeerders, zijn er nog 16 procent die niet gebruik maken van het openbaar vervoer, maar bijvoorbeeld carpoolen. Een klein aantal zijn kentekens uit het buitenland. Zo'n 73 procent komen uit de lokale omgeving, dus binnen een cirkel van 10 kilometer. Verrassend is dat 14 procent uit een gebied komt dat wel 30 kilometer afligt van Sassenheim. Daar is op zich natuurlijk niets op tegen, het station blijkt in een behoefte te voorzien. Uit periodiek onderzoek van NS blijkt dat dinsdagen en donderdagen in de maanden september en oktober de drukste momenten voor P+R bij treinstations zijn. Het waarom blijft wat duister. Er zijn in Sassenheim in juni een 6-tal metingen uitgevoerd om een beeld te krijgen van een normale werkdag overdag. De bezetting op een dinsdagmiddag ligt op circa 95 procent. In de avond bedraagt is de bezetting ruim 40 procent. Op donderdag is de bezetting in de middag bijna 100 procent, dus behoorlijk vol, en in de avond 40 procent. Op zaterdag is de bezetting overdag circa 60 procent en in de avond circa 45 procent. De raadscommissie wordt nu gevraagd een antwoord te geven of het onderzoek voldoende is. Vervolgens of er maatregelen moeten worden genomen. Te denken valt aan het betaald parkeren, bijvoorbeeld een nul-tarief voor één dag parkeren, maar betalen voor langer. De behoefte in 2030 wordt geschat op 506 plekken, dus het gaat knellen. Het onderzoek beveelt aan met de NS te verkennen wat de mogelijkheden zijn voor Sassenheim. De nadruk blijft natuurlijk om het fietsen of lopen zoveel mogelijk te stimuleren, zo besluit het onderzoek. Dat doet het aantal benodigde parkeerplekken gelijk slinken. Maar dan wel een beveiligde fietsenstalling. En die gaat er naar planning de komende zomer komen.

Uit de krant