Afbeelding
Foto: MV

B&W werkt aan oplossing voor parkeren bij station Sassenheim

Politiek Teylingen

Teylingen • De raadscommissie Ruimte kon zich vinden in het resultaat van het onderzoek naar het parkeren bij station Sassenheim en de mogelijke oplossingsrichtingen. B&W gaat deze nu verder uitwerken.

Door Nico Kuyt

Het onderzoek toont aan dat rond de 16 procent langparkeert. Sassenheim is het enige station richting Schiphol dat nog geen betaald parkeren heeft ingevoerd. Wel is er met de mogelijkheid rekening gehouden. De aanbeveling is nu om op korte termijn een 0-tarief in te voeren voor de eerste 24 uur, dus voor de forenzen, en het stimuleren van fietsen of wandelen. Het station blijft in de eerste plaats bedoeld voor het dagelijkse regionale woon-werkverkeer met de trein. Er leefden bij de fracties nog wel zorgen. De VVD wees op het 'waterbed-effect', namelijk dat in de wijk, bij McDonalds of het benzinestation geparkeerd gaat worden, wat nu al plaatsvindt. Te denken valt aan het instellen van de blauwe zone. Ook D66 kon zich vinden in de voorgestelde oplossingsrichtingen. De fractie legde de vinger nog extra bij de fiets. Het CDA sprak de voorkeur voor een 0-tarief voor eerste 24 uur, met OV-check. De carpoolers moeten er niet de dupe van worden, meende Trilokaal. Voor hen kan een aparte plek wel georganiseerd worden. Dat hoeft niet perse bij het station, voegde de ChristenUnie toe en wilde een meer onderzoek naar potentiële locaties. De PvdA twijfelde tenslotte of het aantal plekken voor de fiets in de toekomst wel voldoende zal zijn. Ook deze fractie ging voor het 0-tarief de eerste 24 uur. Een derde laag bouwen op het parkeerterrein, dat was in ieder geval geen optie. Zo ook niet voor GroenLinks, want uitbreiding heeft vaak een aanzuigende werking. Wethouder Marlies Volten gaf aan dat B&W met de genoemde richtingen aan de slag kan.

Uit de krant