Victor Veilig aan de Teylingerlaan.
Victor Veilig aan de Teylingerlaan. Foto: pr.

Burgercomité Teylingen Noord wil 'doemscenario' voorkomen

Algemeen Sassenheim Voorhout

Teylingen • Het Burgercomité Teylingen Noord zit verre van stil in haar overdenkingen in de studie verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid N208 (Van Pallandtlaan, Hoofdstraat, Heereweg) en N443 (Carolus Clusiuslaan, Teylingerlaan). De achterban blijft gestaag groeien en met de komst sinds vorige week van een afgevaardigde uit en namens de Vogelbuurt én Jan van Leeuwen van de Teylingerlaan in Voorhout als bondgenoot is het draagvlak nog groter. De prioriteit van het comité: 'De provinciale status moet van de Van Pallandtlaan af. Leefbaarheid en veiligheid dienen voorop te staan'.

De Van Pallandtlaan kent een lange voorgeschiedenis. “Ooit, ver terug in de vorige eeuw, begon de weg als een karrenspoor”, vertelt Jan van Leeuwen, die al ruim 35 jaar lang aan de Teylingerlaan, schuin tegenover de bollenschuur van Westerbeek, woont. De laatste tientallen jaren hebben zowel hij als de aanwonenden van de Van Pallandtlaan, de Willem Warnaarlaan, de Hoofdstraat, de Industriekade én de bewoners van de Vogelbuurt de leefbaarheid op de Teylingerlaan en op de Van Pallandtlaan tussen de twee rotondes behoorlijk achteruit zien gaan.

“Waar wij wonen wordt het steeds slechter”, verkondigen Van Leeuwen en Peter van Weel, bewoner van een ark aan de Industriekade. Op eigen initiatief deed de arkbewoner milieuonderzoek. Zijn conclusie: “In 2017 waren volgens het RIVM de geluidsoverlast en het fijnstof langs de N208 en N443 al onaanvaardbaar. Nu er dagelijks files staan, zijn die sinds de laatste twee jaar alleen maar verder verslechterd door geluidsoverlast en meer fijnstof.”

Leefbaarheid

Volgens de leden van het comité hebben de oplossingsrichtingen van de provincie Zuid-Holland - aanpassing van de twee rotondes - een aanzuigende werking op het autoverkeer. En dat gaat toch al toenemen door de voorziene woningbouw in de buurdorpen én de op handen zijnde ontwikkeling van de ruïne Kasteel Teylingen tot toeristische trekpleister.

'Doemscenario'

De bewoners van Teylingen Noord vrezen dat een doemscenario zal ontstaan en de woonleefbaarheid alleen maar verder verergerd. “Weer een tijdelijke oplossing (de huidige rotonde Parklaan-Van Pallandtlaan dateert uit 2004 red.) schiet niet op. Infrastructuurverbetering voor de mobiliteit binnen de hele Bollenstreekregio dient het uitgangspunt te zijn. Hoe passen alle separate projecten die in de regio spelen in één doordacht mobiliteitsplan. Dat proberen wij bij de projectleiders van de provincie en de gemeente duidelijk te maken”, aldus Jochem Amkreutz, Steven Vanhoutvin en Nico Koomen namens het comité.

Slimme oplossing

Van Leeuwen durft het bijna niet uit te spreken. Stiekem denkt hij aan ondertunneling van de Van Pallandtlaan tussen de twee rotondes, maar bovenal hoopt de bondgenoot, net als alle andere comitéleden, op een innovatieve en zo integraal mogelijk slimme oplossing. Niet alleen door in dialoog te gaan en samen te werken, maar eerst écht goed na te denken. “Misschien is het afketsen van de Duinpolderweg in die zin wel een zege.”

Uit de krant