Leden van het Burgercomité Teylingen Noord in beraad met prof dr Ir Joseph Evers (rechtsonder).| Foto: pr.
Leden van het Burgercomité Teylingen Noord in beraad met prof dr Ir Joseph Evers (rechtsonder).| Foto: pr. Foto: pr.

Meer dan 300 vragen over studie naar rotondes N208 Van Pallandtlaan

Politiek Sassenheim

Teylingen • Lange tijd heerste in de studie onderzoeksrapport N208 Van Pallandtlaan radiostilte. Maar projectleiders Rogier Gerritzen (Provincie Zuid-Holland) en Jaap Kik (gemeente Teylingen) zaten verre van stil. Vorige week vrijdag verscheen de vertaling van de inspraak op het onderzoeksrapport naar vervolgstappen en verdere uitwerking. Tot 1 maart kon iedereen op het rapport reageren. 'Uit alle ontvangen inspraakreacties is een aantal duidelijke rode draden te halen', leest het document ‘Vervolgproces na inspraak N208 Van Pallandtlaan’.

De in totaal 121 binnengekomen zienswijzen met daarin meer dan 300 vragen en/of opmerkingen resulteerden in een vijftal onderwerpen die in de reacties veelvuldig aan de orde komen en die een nadere uitwerking waard zijn.

Zo is er behoefte aan een grondiger interpretatie waarin goed wordt ingegaan op wat er gebeurt als op de Van Pallandtlaan tussen de twee rotondes geen maatregelen worden genomen, de zogenoemde ‘nulvariant’.

Regionale oplossing

Luid is daarnaast de roep om een regionale oplossing, het alternatief waar het Burgercomité Teylingen Noord verwoed op aanstuurt, zodat de bestaande route via de N443 en de N208 wordt verluwd. Meteen al vanaf de beginfase - vorig voorjaar - pleit zij voor een nieuwe verbinding én een innovatief integraal en effectief mobiliteitsplan in de regio.

Financiële consequenties

Toch is, aldus het document, een studie naar de regionale bereikbaarheid geen onderdeel van de scope studie N208. Hoewel beide studies nadrukkelijk een relatie met elkaar hebben, heeft een eventuele nieuwe regionale verbinding in alle gevallen grote ruimtelijke en financiële consequenties. En daarbij hebben zulke projecten, van eerste planvorming tot uiteindelijke uitvoering, een doorlooptijd van minstens 15 tot 20 jaar. Terwijl nu relevant is om voor de periode tot 2040 maatregelen te onderzoeken waarmee de bereikbaarheid én de verkeersveiligheid op peil blijven.

Leefbaarheid onvoldoende uitgewerkt

Daarnaast erkennen provincie en gemeente dat de aspecten leefbaarheid - lees: luchtkwaliteit, geluid, fijnstof en trillingen - en de bereikbaarheid van de Vogelenbuurt in Sassenheim in het onderzoeksrapport onvoldoende zijn uitgewerkt. In een door haar vorige week donderdag aan alle omwonenden verzonden brief geeft de provincie aan de gevolgen van de toenemende verkeersdruk op de N208, maar evengoed op de N443, op beide facetten uitvoeriger in beeld te brengen.

Als laatste is in de zienswijzen frequent aangehaald dat de effecten van mogelijke aanpassingen van de twee rotondes op de Van Pallandtlaan verder strekken dan louter de N208. Zeker voor de aangrenzende N443 geldt dat een forse toename van de verkeersintensiteit wordt verwacht, een issue dat aanvullende studie verkrijgt.

Teleurstelling over overleg

Woordvoerder Nico Koomen van het Burgercomité Teylingen Noord, dat blijft varen op de lokale politiek, uit hun zorgen nu het contact met de Teylingse wethouder Marlies Volten verwatert en een overleg begin vorige week met Gerritzen en Kik op teleurstelling uitliep.

'OV is de boodschap'

Daartegenover staat dat er sinds kort contact is met prof dr Ir Joseph Evers uit Noordwijk, die recentelijk een studie heeft gedaan naar nieuw Openbaar Vervoer (OV) in Duin & Bollenstreek als reëel alternatief voor automobiliteit. Kik, lid van D66 Noordwijk, zegt dat er een verstedelijking gaande is waarbij de infrastructuur voor het OV tussen Duin- en Bollenstreek en het gebied tussen Amsterdam Zuid, Hoofddorp en Schiphol is achtergebleven. “Faciliteren met de auto gaat niet”, meent Evers, die voorstander is van de ‘nulvariant’. “OV is de boodschap met als aanbeveling het positioneren van de 30 minutennorm die wenselijk is voor de forens.” Desondanks meldde Koomen volhardend voort te ageren voor minder verkeer op de N208 in Sassenheim én boven alles een samenhangend mobiliteitsplan voor ontsluiting van de hele Duin & Bollenstreek.

Vervolg

Naar verwacht ligt in het derde kwartaal van 2020 alle relevantie informatie op tafel, waarna wederom een algemene informatieavond voor alle belanghebbenden wordt georganiseerd. Alle inspraakreacties zijn te lezen op www.zuid-holland.nl/noordwijkschiphol en www.teylingen.nl/pallandtlaan.

Uit de krant