Afbeelding
Foto: pr.

Goede snelheid en punten op de Lausitzring voor Niels Langeveld

Sport Sassenheim

Sassenheim • Nat en glad was het tijdens het zesde raceweekend op de Lausitzring van het ADAC GT Masters. Met slechts weinig trainingstijd en doorregende sessies op vrijdag wist het duo Langeveld en Paul toch goed voor de dag te komen op de zaterdag in de race met een elfde plaats en zondag tijdens de kwalificatie met een achtste plaats. 

Voor de tweede keer dit jaar streek het ADAC GT Masters neer op de Lausitzring. Dit had alles te maken met het niet door gaan van de race op Zandvoort vanwege het coronavirus. Dit keer werd er gereden op de langere versie van de Lausitzring, namelijk 4,57 km. Het hele weekend werd er regen voorspeld en dat gebeurde dan ook wat leidde tot soms hachelijke situaties op de baan. 

Verkeerde bandenkeuze

Na twee natte trainingen op de vrijdag was het ook op zaterdag tijdens de eerste kwalificatie nog nat. Bandenspanningen spelen hierbij een sleutelrol om tot goede rondetijden te komen. Helaas lukte dat bij Maximilian Paul niet helemaal. Langeveld hierover: ‘’De baan was het beste aan het einde van de kwalificatie. Op dat moment zaten we niet meer in de goede window met de bandenspanning. Dit resulteerde in een teleurstellende 23ste plaats.’’ 

In de race koos het duo voor slicks in plaats van regenbanden. Dit bleek niet helemaal de juiste keuze te zijn en er werd in de beginfase veel tijd verloren. Maar doordat meerdere malen de safetycar de baan op moest komen en daardoor het veld weer bij elkaar kwam kon in dit geval Maximilian weer aansluiten. Tijdens de wissel verliep alles goed, nam Langeveld het stuur over en werd er gewisseld naar regenbanden. Vanaf dat moment ging het beter en beter en werd er aan een opmars begonnen wat uiteindelijk de elfde plaats opleverde mede door straffen van anderen. 

Langeveld over de race: ‘’Aan het begin dachten we dat de race verloren was vanwege de verkeerde bandenkeuze, maar zo zie je maar weer in de autosport kan er van alles gebeuren. Uiteindelijk kregen andere nog straffen door hun snelste rondetijd te rijden onder een gele vlag situatie. Dat mag niet en leverde ze een tijdstraf op. Hierdoor schoven we door naar de elfde plaats. Al met al een goede prestatie komend vanaf de 23ste plaats.”

Bizarre kwalificatie

De zondag kwalificatie leek droog te gaan verlopen. Maar als je dan denkt dat het niet gekker kan gebeuren er nog gekkere dingen. Langeveld: ‘’Ja echt ongekend wat een bizarre kwalificatie. Ik ging naar buiten op regenbanden want de baan was deels nog nat en ik wilde temperatuur in mijn remmen zien te krijgen om vervolgens naar slicks te wisselen. Ik heb daarom drie ronden gereden op de regenbanden. In die ronden heb ik wel al flink lopen pushen om een goede tijd neer te zetten. Dit bleek de goede keuze want toen ik binnen kwam begon het geheel onverwachts te regenen. Dit verraste iedereen en de tijden werden daarom ook niet meer verbeterd. Hierdoor pakte ik een mooie negende startpositie.’’ 

Seizoen goed afsluiten

De race verliep alles behalve vlekkeloos. Met de start werden er door een aanrijding veel plaatsen verloren. Langeveld viel terug tot de achtiende plaats en door een slecht uitgevoerde pitstop werden er nog meer plekken verloren. Paul deed er alles aan om nog plekken goed te maken met een hele goede race pace en kwam uiteindelijk tot een 22ste plaats. Langeveld: ‘’Tsja, eigenlijk een race om snel te vergeten. Ik kwam in het gedrang bij de eerste bocht en was wat te voorzichtig, vervolgens raakte ik een Mercedes die me afsneed en daardoor voor mijn neus spinde. Toen verloor ik nog meer plekken. En als het dan al niet lekker gaat dan moet de gifbeker blijkbaar helemaal leeg want ik zag werkelijk helemaal niks meer door de modder op mijn voorruit. Het zicht was zo slecht dat ik niet meer zag waar ik moest remmen. Bij het inrijden van de pitstraat scheen de zon op mijn voorruit en toen was het helemaal niet meer te doen. Hierdoor verloren we ook nog eens veel tijd. Al met al zonde want Max was echt ontzettend snel in zijn stint. Een top 10 had zeker haalbaar geweest. Op naar de laatste race volgende week op Oschersleben. Ik heb er zin in om daar dan het seizoen super goed af te gaan sluiten met top prestaties.’’

Uit de krant