Moeite met het digitaal regelen van zaken, of geen idee hoe videobellen werkt? Bel de DigiHulplijn, die helpt je stap voor stap.
Moeite met het digitaal regelen van zaken, of geen idee hoe videobellen werkt? Bel de DigiHulplijn, die helpt je stap voor stap. Foto: pr

Ouderen met zelfvertrouwen online door de DigiHulplijn 0800-1508

Zorg & Welzijn Regio

Online boodschappen doen, kerstcadeautjes bestellen voor je geliefden, even beeldbellen met familie of digitaal een afspraak maken met je huisarts, het zijn zomaar wat voorbeelden van digitale vormen van contact. Het is fijn om digitaal mee te kunnen doen, maar voor ouderen kan het erg lastig zijn. Met de DigiHulplijn is hulp altijd dichtbij.

In 2019 vonden rond de 2,5 miljoen Nederlanders het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. 1,2 miljoen Nederlanders hadden zelfs nog nooit internet gebruikt. We weten dat sinds de opkomst van corona het aantal mensen dat internet gebruikt is toegenomen, met name onder ouderen.

Digivaardig
Dit betekent helaas niet dat iedereen meteen vaardig is en zich zelfverzekerd voelt in die digitale realiteit. Speciaal voor hen is er nu de DigiHulplijn. Ervaren vrijwilligers van Seniorweb, het Nationaal Ouderenfonds en de bibliotheken zitten elke werkdag met plezier en geduld klaar om mensen die daar behoefte aan hebben te helpen met al hun digivragen over hun computer, laptop, mobiel en tablet. Het gratis telefoonnummer is op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur te bereiken via 0800-1508.

Hulp bij videobellen
Meneer Jochems (81) uit Rotterdam weet als geen ander hoe fijn het is om digitaal mee te doen: “Ik was eerst bang om het fout te doen. Het is toch nieuw, hè? Gelukkig heb ik hulp gekregen en weet ik nu hoe ik kan videobellen. Dit doe ik vooral in het weekend. Dan is het rustig en voel ik me vaak eenzaam. Het is fijn dat mijn familie op deze manier altijd dichtbij is. Je kunt natuurlijk ook wel bellen, maar dat is toch anders. Het is fijn om mijn zus, kinderen en kleinkinderen nu écht te kunnen zien. In het weekend videobel ik soms wel drie of vier keer op een dag.”
Ook Gerard de Kievit (80) en zijn vrouw Paula (77) uit Rijswijk hebben veel plezier en gemak van hun tablet. Er is een (digitale) wereld voor hen opengegaan: “Zaken voor de Belastingdienst en de zorgverzekering regelen we inmiddels allemaal digitaal. We hoeven geen postzegels te halen of naar de brievenbus te lopen als we iets willen indienen. Dat is echt een uitkomst.”

Hulp met geduld
De DigiHulplijn is voortgekomen uit de Alliantie Digitaal Samenleven. Een initiatief van onder meer prinses Laurentien, staatssecretaris Knops en ceo’s van grote bedrijven. Staatssecretaris Raymond Knops benadrukt: “Domme vragen bestaan niet. Herhaalvragen zijn ook prima. Op het moment dat je een vraag hebt gesteld en je komt er niet uit, bel dan vooral nog eens. Hier leren wij ook alleen maar van en zo kunnen we iedereen nóg beter helpen.”

Uit de krant