In juni en juli was de Herenstraat in het weekend tijdelijk autoluw na 18.00 uur. | Foto: archief
In juni en juli was de Herenstraat in het weekend tijdelijk autoluw na 18.00 uur. | Foto: archief

Commissie gaat zich buigen over autoluwe Herenstraat

Politiek Voorhout

Voorhout • De gemeenteraad heeft donderdag 17 december de Centrumvisie voor de dorpskernen van Voorhout, Sassenheim en Warmond vastgesteld. Het autoluw maken van de Herenstraat en de spoorwegovergang werden daarbij uitgebreid besproken. In de raadscommissie Bestuur zal er verder over het autoluw maken worden gepraat.

door Nico Kuyt

De fracties van het CDA, de PvdA, Piket en Groen en Leefbaar Teylingen dienden een motie in om weer een onderzoek te doen naar de spoorwegovergang. Dit knelpunt moet in hun ogen worden opgelost en te denken valt aan het spoor te verzakken in een tunnelbak, het doortrekken van de Herenstraat onder het spoor of een verplaatsing van het spoor. “Je kunt het spoor niet op zijspoor zetten”, vond het CDA. Maar de ChristenUnie huldigde een andere mening over de overgang die iedere twee jaar wel weer door de raad wordt besproken. “Het is elke keer dezelfde conclusie. Het is te duur en het halve dorp moet plat”, aldus de ChristenUnie. “De hellingbaan voor een tunnel zou ergens bij het kerkplein al naar beneden moeten gaan”, voegde Trilokaal toe. Naast de indieners kreeg het alleen nog steun van GroenLinks. De motie werd verworpen.

Autoluw

Op zijn beurt diende de ChristenUnie een voorstel in om voor het kijken naar het autoluw maken van de Herenstraat niet te wachten tot de realisatie van de Noordelijke Randweg, zoals dit in de Centrumvisie is opgenomen, want dat gaat te lang duren. Dit voorstel dreigde eveneens te sneuvelen, dus zette de ChristenUnie op advies van de VVD en D66 het om in een motie waarbij het besproken gaat worden in de raadscommissie Bestuur. De afgezwakte motie haalde wel de meerderheid.

Wethouder Marlies Volten wees nog naar het effect van de nieuwe randweg. Tellingen tonen dat afhankelijk van de dag er rond de 8000 voertuigen per etmaal over de Herenstraat gaan. De schatting is dat met de randweg dit daalt met zo’n 40 procent naar 4500 aan doorgaand verkeer. De werkzaamheden aan de randweg starten in maart 2021 en zijn medio 2022 afgerond.

Uit de krant