Een van de opties is om het Kerkplein autovrij te maken. | Foto: MV
Een van de opties is om het Kerkplein autovrij te maken. | Foto: MV Foto: MV

Parkeerkelder Hortusplein blijkt kostbare zaak

Politiek Sassenheim

Sassenheim • Moet er een parkeerkelder komen onder het Hortusplein, en het Kerkplein helemaal autovrij? Of toch bovengronds parkeren? Binnenkort wordt een aantal varianten de raadscommissie Ruimte voorgelegd waaruit gekozen wordt hoe het parkeren en de openbare ruimte straks vorm krijgt. Maandag kreeg de raadscommissie alvast een voorproefje. Vooral de kosten voor een eventuele parkeerkelder, bleken stevig.

Door Nico Kuyt

De bedoeling is dat supermarkt Hoogvliet snel terugkomt van de Koetsiersweg naar het centrum. En dat woonstichting Stek de woningen daar vernieuwd. Het plan voorziet in 48 huurwoningen en 9 grondgebonden woningen. Daar zit een parkeernorm aan vast waaraan moet worden voldaan. Maar ook de pleinen verdienen eveneens een impuls om een centrum te krijgen dat trekt, een ‘hart’. Internetverkoop doet anders het centrum steeds minder levend worden. Er wordt ingezet om de Hoogvliet meer bij het centrum te betrekken, met een Kerkplein dat zoveel mogelijk autovrij is.

Vier varianten

Voor de openbare ruimte zijn vier varianten ontworpen die steeds meer oplopen in kosten. In parkeervariant 1 blijft het bestaande parkeren op het Kerkplein gehandhaafd. Daarmee krijgt het Kerkplein maar beperkt het karakter van een verblijfsplein. Voor het Hortusplein zijn dan minder parkeerplekken nodig en daar is er dan meer ruimte voor groen. De parkeernorm wordt ermee precies gehaald. Dit is overigens één van de voorkeursvarianten van Stek en Hoogvliet.

In parkeervariant 2a wordt het Kerkplein meer een verblijfsplein, maar toch nog met 41 parkeerplaatsen. Om dit te kunnen bewerkstelligen, is er meer parkeren op het Hortusplein, dus minder groen. Ook hier wordt de parkeernorm gehaald, maar er zijn aanvullende kosten zijn om het Kerkplein deels autovrij te krijgen.

In parkeervariant 2b wordt het parkeren op het Kerkplein nog meer verminderd. Als oplossing worden de grondgebonden woningen ontworpen als zogeheten dek-woningen met parkeren op eigen terrein. De indeling van de woningen is dan anders, de woonkamer ligt op de eerste verdieping, slapen op de tweede. Er komt zo wel een tekort aan 6 parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er hoge kosten.

Ondergronds parkeren

In parkeervariant 3 is het Kerkplein helemaal autovrij en krijgt volledig het karakter als verblijfsplein. Onder het Hortusplein komt dan een ondergrondse parkeergarage. Er ontstaat zo een overschot in parkeerplekken van 27. Op de parkeerbak groeien geen bomen, dus minder groen. De kosten groeien wel stevig. Per parkeerplaats zet een schatting de teller op 34.000 tot 36.000 euro, in totaal is dit 3,1 miljoen. En dan nog de jaarlijkse exploitatiekosten van 60.000 euro. Hoogvliet en Stek hebben al aangegeven geen financiële middelen te hebben voor de realisatie voor de kelder. Voor Hoogvliet hoeft die bak ook niet, zo gaf een woordvoerster aan. Het is veel goedkoper om het bovengronds op te lossen en te voldoen aan de norm. Met de karretjes de kelder in levert ook weer andere logistieke hinder.

B&W gaat binnenkort de commissie Ruimte een voorstel voorleggen. Dat zal in politiek Teylingen nog een pittige discussie doen opbloeien.

Uit de krant