Afbeelding
Foto: pr./jaja-sticker.nl

Verspreiding reclamefolders sterk teruggelopen door ja/ja-sticker

Algemeen

De levering van de folders is in de gemeente met ongeveer de helft verminderd. Dit komt door de invoering vanaf juni vorig jaar van de ja/ja-sticker.

Door Nico Kuyt

In januari 2020 heeft de gemeenteraad een motie van PVDA en GroenLinks unaniem aangenomen om de ja/ja-sticker in te voeren. Dit om onnodig afval tegen te gaan. Wettelijk moest met de invoering een aantal maanden worden gewacht, omdat dit om de branche van reclamedrukwerk de gelegenheid te geven zich hierop aan te passen. In juni volgde dan de start van de sticker op de brievenbussen. “Het effect van deze sticker is zeer positief en benadeelt niet de gemeentelijke huis-aan-huis communicatie, omdat De Teylinger uitgezonderd is en wel bezorgd blijft worden, tenzij er daadwerkelijk een nee/nee-sticker geplaatst is”, zo geeft B&W te kennen in een memo aan de gemeenteraad.

Omgekeerd systeem

De ja/ja-sticker draait het nee-sticker systeem voor reclamedrukwerk om. Dat betekent dat je actief moet aangeven dat je nog ongeadresseerde folders wilt ontvangen. Dat doe je door een Ja-sticker op te plakken. Deze worden door de branche zelf beschikbaar gesteld. Brievenbussen zonder ja/ja-sticker ontvangen standaard geen ongeadresseerde reclamefolders meer. Door de invoering van deze ja/ja-sticker is de hoeveelheid verspreid drukwerk in Teylingen sterk teruggelopen. “Dit is terug te zien in de gegevens van Spotta, de leverancier van de reclamefolders. Spotta heeft aangegeven dat de levering van de folders met ongeveer de helft is verminderd in vergelijking met voor de invoering van de ja/ja-sticker.” Dit is een mondelinge mededeling verkregen van Spotta, verklaart B&W. Concrete cijfers worden namelijk nooit vrijgegeven.

Uit de krant