| Foto: pr.
| Foto: pr. Foto: pr.

Cultuur Verheft brengt gevolgen van oorlog dichtbij met Goed fout

Cultuur Voorhout

Voorhout • Sinds hij nog een kleine jongen was, is Peter Kales, regisseur bij Cultuur Verheft, al gefascineerd door de oorlog. Waarom doen mensen elkaar dit aan? Wat zijn de gevolgen van een oorlog voor families maar ook voor hun nageslacht? De psychische gevolgen gaan, weliswaar in steeds mindere mate, over van generatie op generatie. Niet iedereen vertelt haar of zijn oorlogsverhaal. Niet iedereen kan erover praten, er is te veel gebeurd, te veel emoties, te erg. De generatie die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt wordt steeds ouder en sterft langzamerhand uit. Belangrijk is echter dat het verhaal verteld blijft worden als een soort waarschuwing; dit mag nooit meer gebeuren. In het toneelstuk Goed fout, geschreven door Haye van der Heijden, laten de spelers van Cultuur Verheft de soms ingrijpende gevolgen van de Tweede Wereldoorlog zien.

Ben is overleden. Hij heeft met zijn vrouw in een kamp gezeten en waarschijnlijk, in hun wanhoop, hun kind 'verkocht' voor hun leven, iets waar zijn dochter Elsbeth, nu zij zelf zwanger is, achter probeert te komen. De vader van haar vriend heeft in de oorlog bij de NSB gezeten. De ouders van de buurvrouw hebben juist in het verzet gezeten. Dit zorgt voor verhitte discussies en verwijten. Brummer is een oude vriend van Ben en hoort alles zwijgend aan. Als hij boven de denkbeeldige kist zijn oude vriend toespreekt, komt dat bij iedere bezoeker binnen. Het is een sterk stukje acteren van Jan Regeer.

Renee, het buurmeisje van Ben en gespeeld door Nathalie Wolvers, heeft de oorlog niet meegemaakt en geeft met haar jeugd en humor nog wat lucht aan het hele verhaal. Al krijgt ze daarvoor wel meerdere malen een reprimande van haar moeder, gespeeld door Edith Wolvers. 

Het verhaal van Ida, gespeeld door Carolien Dangerman, de schoonzuster van Ben die ernstig ziek is, geeft het verhaal extra lading. Haar man Donald, overtuigend gespeeld door Edward Maasdijk, weet niet goed hoe hij hiermee om moet gaan en zegt steeds de verkeerde dingen. De wanhoop van Ida, de twijfels en emoties over de zwangerschap van Elsbeth, en het goede tegenspel van Casper Dangerman maakt dat je als kijker geboeid blijft

Iemand die zeker niet onvermeld mag blijven is Richard Brown die zorgt voor het licht en geluid. Het lichtspel, de muziek en vooral de timing maakt dat deze taak niet voor iedereen is weggelegd en het bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer in het stuk.

Goed Fout is nog op zaterdag 16 en zondag 17 november te zien in Cheers (Herenstraat 106). Alleen voor zaterdag zijn nog kaarten verkrijgbaar, de voorstelling op zondag is uitverkocht. Voor kaarten, kijk op www.cultuurverheft.nl.

Uit de krant