Leerlingen krijgen uitleg van een docent van de Combibrug. De mbo-student kijkt mee en assisteert. | Foto: MV
Leerlingen krijgen uitleg van een docent van de Combibrug. De mbo-student kijkt mee en assisteert. | Foto: MV

Uit het klaslokaal, en juist het schoolplein op om te leren

Onderwijs

Sassenheim • “Het is belangrijk dat leerlingen zich tijdens hun opleiding zo goed mogelijk kunnen oriënteren.” Aan het woord is Rob Jonkman, mededirecteur van De Combibrug. Sinds dit schooljaar biedt de organisatie naast stages, ook beroepsoriëntatie aan voor leerlingen van Mbo niveau 2. Studenten krijgen zo een goed beeld van hoe de praktijk eruit ziet. En dat blijkt hard nodig.

“Gewoon in een klaslokaal de theorie uitleggen, dat is hoe we het tot enkele jaren geleden deden,” vertelt docent Bart van Lier van mboRijnland. “Maar we sturen onze leerlingen veel liever op pad, want in de praktijk leren ze veel meer.” Dat is precies waar de Combibrug is ingesprongen. Al eerder is er een samenwerking opgezet om leerlingen van de niveaus 3 en 4 stageplaatsen te kunnen bieden, vertelt Rob Jonkman. Maar voor MBO 2, een niveau dat daar onder ligt, was dat nog niet mogelijk. 

Kleutergym en voetbaltraining

Het was voor Jonkman meteen duidelijk dat hier winst te behalen viel. “Wij kunnen juist deze leerlingen een kijkje in de keuken bieden. Ze kijken mee bij de kleutergym bijvoorbeeld, en assisteren daar ook bij. Of helpen bij het geven van een voetbaltraining.” 

Ook op verschillende schoolpleinen in Teylingen zijn de mbo 2-studenten te vinden. Van Lier: “Daar zijn ze de extra handjes, ze assisteren de pedagogisch medewerker die vaak wordt ingezet tijdens de pauzes. Ze mogen niet alleen staan, maar maken zo wel kennis met het werk. Ik zeg altijd tegen ze: ‘Dit is jullie doelgroep, hier kun je later mee werken’. Het geeft ze zo’n goed beeld. En daarbij worden ze zo direct in het diepe gegooid. Als een kind naar je toe komt, dan moet je wel reageren. Het is een mooie uitdaging.”

Pilot

De beroepsoriëntatie voor niveau 2 is een pilot, die drie jaar duurt. Ieder half jaar start een nieuwe groep studenten met hun oriëntatie, wat een apart vak is binnen de opleiding. Daarin werken de Combibrug en mboRijnland samen met CIV Leven Lang Flex. Het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Leven Lang Flex helpt mbo-studenten om een succesvolle start op de arbeidsmarkt te maken door te investeren in hun talenten en ontwikkeling. Vanuit deze organisatie komt ook de subsidie en externe begeleiding om de pilot te kunnen draaien.

Sigaret weg

Jonkman ziet wel dat de studenten die goede begeleiding nodig hebben. “Dat is ook wat we van te voren met mboRijnland hebben afgesproken: we doen het goed of we doen het niet. Het gaat bij deze studenten nog niet heel erg op de inhoud, het lesgeven, maar veel meer om alle dingen daaromheen. Het op tijd komen, hoe presenteer ik mijzelf.” Hij geeft een voorbeeld. “Een van de eerste keren kwam er een jongen hier het schoolplein oplopen. Capuchon op, een sigaret in de mond. Ik heb hem toen even apart genomen. Je berispt ze niet, maar legt uit wat er van ze wordt verwacht. Dus; capuchon af, en roken doe je niet op een schoolplein.” Van Lier: “Een mooie toevoeging: die jongen waar het om ging, is nu helemaal gestopt met roken. Hij is zo enthousiast over deze oriëntatie, dat hij graag met de richting Sport en Recreatie verder wil. Niet meer roken was dan wel zo handig, redeneerde hij, aangezien hij dan de hele dag met kinderen werkt.”

Dit soort voorbeelden zijn de parels, zoals Jonkman en Van Lier ze noemen; de leerlingen die een ‘klik’ maken en daardoor weer een stap kunnen zetten in hun studie en persoonlijke ontwikkeling. “Maar het gaat natuurlijk niet bij iedereen zo,” zegt Van Lier eerlijk. “De helft van deze leerlingen valt af, zo reëel moeten we zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze zich niet aan de afspraken houden. Vaak heeft dat ook te maken met externe factoren. Denk aan problemen thuis waardoor school bijzaak wordt. Of ze vinden deze richting simpelweg niet leuk en stappen over op een andere studie. Dat kan ook gewoon, want dit is een oriëntatievak.”

Steentje bijdragen

Voor de Combibrug is de insteek om nog meer maatschappelijk betrokken te zijn, naast alle activiteiten die ze organiseren, en de grote projecten die ze draaien zoals opvang van vluchtelingen en deelname aan ViTeylingen. Jonkman: “We doen dit om ook deze leerlingen een podium te bieden. Zodat ze een stapje kunnen maken naar een mooie toekomst. Dat vraagt van onze medewerkers ook, wat, zij worden geschoold om juist deze jongeren goed te kunnen begeleiden. Uiteindelijk zou het mooi zijn als we uit dit traject op de lange termijn studenten als nieuwe medewerkers kunnen aannemen, maar dat is niet ons doel. Het is echt een project waar wij in willen investeren om zo ons steentje te kunnen bijdragen.”

Rob Jonkman (Combibrug) en Bart van Lier (mboRijnland). | Foto: MV

Uit de krant