Afbeelding

Nog voor de zomer onderzoek naar spoorwegovergang

Politiek

Voorhout • B&W gaat voor de zomer een onderzoeksopdracht de gemeenteraad voorleggen voor het bekijken van de veiligheid en met name het veiligheidsgevoel van de spoorwegovergang in Voorhout. Daarnaast zal B&W een lobby starten richting ProRail om de overgang nog voor 2050 ongelijkvloers te maken.

Door Nico Kuyt

Het is de bedoeling van ProRail om voor 2050 in heel Nederland de gelijkvloerse kruisingen te verwijderen en voor andere oplossingen te kiezen. B&W gaat proberen om die aanpassing voor Voorhout zo vroeg mogelijk te laten plaatsvinden. Intussen zal ook een onderzoek worden gepleegd naar de veiligheid van de huidige kruising. De gemeenteraad stemde unaniem in met de motie van D66 en VVD. Aanleiding zijn de ongelukken, maar vooral de bijna-ongelukken, die op de kruising plaatsvinden.

Wethouder Kees van Velzen wees op de realisatie van de Noordelijke Randweg Voorhoud die naar zeggen 50 procent van de verkeersintensiteit moet wegnemen, een percentage dat overigens door anderen wordt betwijfeld. Naar de mening van Bob Keeven (VVD) is er maar één oplossing en dat is als de trein bij Sikkens naar beneden gaat en bij Noordwijk er weer uit. Dat kost 250 miljoen. Keeven pleitte om die grote operatie te pogen naar voren te halen, want dat is enige echte oplossing. Niettemin wordt intussen het onderzoek naar kleine maatregelen om de situatie te verbeteren doorgevoerd.

Alle fracties konden zich vinden in het eerst zoeken naar oplossingen op de korte termijn. Enkele raadsleden in de gemeenteraad vonden dat het breder getrokken zou moeten worden naar alle gevaarlijke situaties in de gemeente, maar konden zich vinden in het onderzoek naar deze specifieke situatie in Voorhout.

Uit de krant