Wethouder Bas Brekelmans ondertekent de verkoop van de grond met de broers Van Gent. | Foto: pr.
Wethouder Bas Brekelmans ondertekent de verkoop van de grond met de broers Van Gent. | Foto: pr. Foto: pr.

Opnieuw grondaankoop voor aanleg Noordelijke Randweg

Politiek

Teylingen • De gemeente Teylingen is bezig met de voorbereiding van de aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout. Deze weg vormt een nieuwe verbinding ten noordwesten van Voorhout. Deze week ondertekenden wethouder Bas Brekelmans en de broers Herman, Sjaak en Luc van Gent de overeenkomst voor de aankoop van het deel van hun grond.

De gemeente heeft de grond nodig voor de aanleg van de Noordelijke Randweg. Het betreft het achterste stuk van het perceel aan de Spoorlaan, grenzend aan de Haarlemmertrekvaart. Ook de moeder van de broers Van Gent, die eveneens een stukje grond in haar bezit had, is akkoord gegaan met de verkoop

Verkeersveiliger

De realisatie van de Noordelijke Randweg moet zorgen voor een leefbaarder en verkeersveiliger centrum, waaronder de Herenstraat, van Voorhout en een betere bereikbaarheid van Teylingen en de regio voor auto, fiets en openbaar vervoer.

 

Vorige week is gestart met enkele voorbereidende werkzaamheden in het projectgebied voor de Noordelijke Randweg. Het betreft het dempen en graven van watergangen en het plaatsen van een paddenscherm. 

Bouwweg na de winter

De volgende fase in de uitvoering is de aanleg van een bouwweg op het toekomstige tracé van de randweg. De gemeente bereidt op dit moment het contract voor, waarmee dit werk kan worden aanbesteed. De planning is dat de aanleg van de bouwweg na de winter start. 

Spooronderdoorgang

Kort na de zomervakantie startte ProRail de aanbestedingsprocedure voor de aanleg van de spooronderdoorgang. 

Na gunning aan de winnende aannemer, dit najaar, heeft deze nog ongeveer een jaar nodig om het project verder voor te bereiden. In het najaar van 2019 start de bouw van het nieuwe spoordek naast het spoor. Dit is het 'viaduct' in het spoor waar de randweg onderdoor gaat lopen.

In het eerste kwartaal van 2020 zijn de twee treinvrije periodes gepland. Tijdens de eerste treinvrije periode wordt het spoor gereed gemaakt voor de aanpassing en tijdens de tweede treinvrije periode wordt het nieuwe spoordek aangebracht. Daarna volgt de verdere afbouw. De planning is dat deze eerste kwartaal 2021 is afgerond. Medio 2021 kan de randweg dan naar verwachting open.

Uit de krant