Afbeelding
Foto: pr./CC0

Fietspaden extra onder de loep na aannemen motie

Politiek

Teylingen • Met de kleinst mogelijke meerderheid van slechts één stem heeft de gemeenteraad de D66-motie van Fred Koot aangenomen over het maken van een meer verbrede gemeentelijke 'Actieplan Fiets'.

Door Nico Kuyt

Begin volgend jaar start de schepping van het actieplan. Het wordt samen met de inwoners uitgewerkt en bekijkt waar de mensen fietsen, hoeveel ongevallen waar plaatsvinden en met welke oorzaak, hoe het fietsen te stimuleren valt, veiliger wordt en welke innovaties toegepast kunnen worden. De motie roept nu B&W op om een breder plan te trekken, dan alleen het voorgenomen verduurzamen en veiliger maken van het huidige fietspadennetwerk. Er mag wel fors geïnvesteerd worden in de verbetering én de nieuwe aanleg van een fijnmazig hoogwaardig netwerk. Goede en veilige fietsverbindingen bevorderen het gebruik ervan, dat is zeker van belang met de toename van de e-bike. Voor de verbetering is volgens Koot ook substantieel geld beschikbaar, zoals bij de provincie en fonds Ommelanden.

Financiën

De gemeenteraad stemde op 8 november over de motie, maar toen staakten de stemmen. Er ontsproot destijds een behoorlijk stevige discussie met Gerben Dijkstra (CDA) over de financiën. De motie zou hierover geen duidelijke begrenzing aangeven. CDA en VVD stemden tegen en met een score van 12-12 staakten de stemmen. Volgens de regels moet dan in de eerstvolgende vergadering opnieuw worden gestemd. En vorige week verzekerde Koot dat alleen het al toegewezen budget om het actieplan op te stellen door B&W kan worden gebruikt. Iedere cent meer moet voor een besluit in de raad terugkomen. Dat haalde het CDA over de streep. De fractie van Trilokaal, die op 8 november nog vóór de motie stemde, bleek ineens een ommezwaai te hebben gemaakt. En daarmee werd het nog spannend. Maar ondanks de tegenstemmen van VVD en Trilokaal werd het 12-11 en de motie nipt aangenomen. Eén VVD-raadslid was afwezig vanwege ziekte, anders hadden de stemmen opnieuw gestaakt. Met zo'n smalle marge rijpt de verwachting dat het fietsplan volgend jaar nog wel tot verdere scherpe discussies zou kunnen leiden.

Uit de krant