Na het groot onderhoud kwamen klachten over het niet meer verlichten van het fietspad. | Foto: MV
Na het groot onderhoud kwamen klachten over het niet meer verlichten van het fietspad. | Foto: MV Foto: pr.

Geen verlichting bij fietspad N444

Politiek Voorhout

Voorhout • De provincie is niet van plan om alsnog verlichting te plaatsen bij het fietspad langs de Leidsevaart, maar heeft wel een extra belijning aangebracht.

Door Nico Kuyt

Na het groot onderhoud van de N444 kwamen bij de fractie van Trilokaal diverse klachten in over het niet meer verlichten van het fietspad. De gebruikers ervaren delen ervan als onveilig. De fractie stelde hierover vragen aan B&W en die verzocht vervolgens de beheerder van de weg, de provincie Zuid-Holland, om alsnog het licht aan te steken. Maar in een antwoord geeft de provincie aan hiertoe niet over te gaan. De provincie heeft het beleid dat buiten de bebouwde kom geen verlichting wordt gebruikt tenzij er een gevaarlijke situatie is. "Sinds het groot onderhoud is de gevaarlijke situatie op de N444 verdwenen en zagen wij ook geen reden meer om verlichting langs de weg toe te passen. Hierop zijn ook bij de provincie vele vragen binnengekomen en aan de hand van deze vragen is er voor gekozen om extra belijning naast het fietspad aan te brengen", zo schrijft de provincie. Er is nogmaals de bewuste afweging gemaakt om geen verlichting toe te passen. "Een van de extra redenen is dat, als we nu verlichting moeten plaatsen, kan dat niet alleen voor het fietspad, de hoofdrijbaan zal dan ook verlicht moeten worden. Als we alleen het fietspad verlichten, gaan automobilisten tijdens slecht weer, zoals een heftige regenval of dikke mist, de verlichting op het fietspad gebruiken als referentiepunt. Hierdoor bestaat het risico dat de auto's onbedoeld op het fietspad komen. Daarmee zien wij dus geen reden om af te wijken van ons huidige beleid", aldus de provincie.

Innovatie

Ook een reflecterende belijning past de provincie niet toe. Trilokaal had namelijk gewezen op innovatieve mogelijkheden voor een verlichting, zoals aan lichtgevende belijning, die zich overdag oplaadt en bij donker licht geeft. "Die lichtgevende belijning, zoals langs de N460, werkt maar een paar uur, daarna is de gloed ervan af en heeft het geen toegevoegde waarde meer. Daarom wordt deze techniek op dit moment nog niet breed toegepast. Hopelijk kunnen ze de effectiviteit nog verbeteren zodat de gloed er tot de volgende ochtend nog op zit. Tot die tijd passen wij liever reflecterende belijning toe," besluit de brief.

Uit de krant