Afbeelding
Foto: MV

B&W: ‘Er komt groei van verkeer Van Pallandtlaan’

Politiek Sassenheim

Sassenheim • Voor B&W staat vast dat de grootschalige ontwikkeling van woningbouw in en om Teylingen zal leiden tot een toename van het autoverkeer op de Teylingerlaan. Dit ondanks het stimuleren van alternatieven voor de auto, zoals OV en fiets. Een afname van het verkeer op de Van Pallandtlaan is volgens B&W alleen mogelijk als er voor dit verkeer een nieuwe, alternatieve route in de regio wordt aangelegd.

Door Nico Kuyt

Onlangs stelden de fracties van CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, Groen & Leefbaar Teylingen en Piket vragen aan B&W rond voorgenomen maatregelen op de Van Pallandtlaan op de kruising N208/N443 om de doorstroming te bevorderen. Dit vanwege een toename in het te verwachten verkeer. Volgens de provincie is die toename ‘een gegeven’, maar de fracties hebben nog hun twijfels. Alternatieve oplossingen en overige ontwikkelingen zouden kunnen zorgen dat het niet nodig is en zo de te verwachten overlast voor omwonenden wegnemen.

Geen nieuwe, alternatieve route

B&W geeft in een antwoord aan het standpunt van de provincie te delen. De toename van het aantal woningen, bewoners en overige groei zal leiden tot een toename van het autoverkeer, ondanks het stimuleren van alternatieven. Een afname van het verkeer op de Van Pallandtlaan is niet realistisch zolang geen nieuwe, alternatieve route in de regio wordt aangelegd en de N208 en N443 hun huidige functie in het wegennet hebben.

Corona

Wat verder de langdurige effecten van corona op de mobiliteit zal zijn, zoals minder werken op kantoor en ICT-voorzieningen, dat is nog niet duidelijk, stelt B&W. Zo gaf Rijkswaterstaat enige tijd geleden aan dat de verkeersdruk op het wegennet weer op nagenoeg hetzelfde niveau is als voor de uitbraak van de pandemie. Ook is zichtbaar dat een deel van de reizigers die met het OV reisde, een overstap naar de auto heeft gemaakt. De afgelopen periode zijn er tevens recordverkopen van tweedehandsauto´s. “Wat op langere termijn het effect op mobiliteit zal zijn is nu niet aan te geven, maar er zijn zowel factoren die leiden tot vermindering van het autogebruik als factoren die leiden tot een toename van het autogebruik”, vat B&W samen.

Uit de krant