De wethouders bij de start van de campagne: Roberto ter Hark (Noordwijk), Jacco Knape (Katwijk), Jan van Rijn (Hillegom), Kees van der Zwet (Lisse) en Marlies Volten (Teylingen).
De wethouders bij de start van de campagne: Roberto ter Hark (Noordwijk), Jacco Knape (Katwijk), Jan van Rijn (Hillegom), Kees van der Zwet (Lisse) en Marlies Volten (Teylingen). Foto: pr./Marc Blommaert

Er komt glasvezel in buitengebied van Teylingen

Politiek Teylingen

Teylingen • De vlag kan uit bij de vijf samenwerkende gemeenten in de Duin- en Bollenstreek, waaronder Teylingen. GlasDraad voorziet hun landelijk gebied van een fibre-to-home-netwerk. Met dank aan al die inwoners en ondernemers die zijn ingestapt. “Het is een mooi voorbeeld van regionale samenwerking dat zijn oorsprong in Teylingen vond”, aldus wethouder Marlies Volten. “Alle dorpen op zich zijn te klein voor een marktpartij, maar samen konden we er een mooi regioproject van maken, dat ook nog eens succesvol is.”

Het is de uitkomst van een traject dat iets meer dan een jaar geleden startte met de wens van de gemeenteraden uit de regio om het netwerk in het buitengebied te moderniseren. Dat wilden ze voor hun inwoners en ondernemers. 

Alleen met glasvezel kunnen ze volop meedoen en profiteren van wat de digitale samenleving gaat brengen. Op het kaartje zie je de adressen waar het om gaat. 

Niet direct vanzelfsprekend

Deelname leek een vanzelfsprekendheid. Aan het einde van een kilometerslange koperdraad gaat er aan data gewoon namelijk niet zo heel erg veel meer doorheen. Toch kostte het moeite om de inwoners en ondernemers mee te krijgen. 

Dat bleek bij een eerste registratie van belangstelling verzorgd door stichting Digitale Bereikbaarheid. Dat gebeurde in opdracht van de gemeenten. Het was nodig omdat de markt vooraf een overtuigend signaal nodig had. Het lukte om uiteindelijk voldoende inwoners en ondernemers mee te krijgen. 

Keuze voor een marktpartij

Daarna was het tijd voor de volgende stap. De selectie van een marktpartij. Bij de keuze werden inwoners en ondernemers betrokken die hun belangstelling kenbaar hadden gemaakt. Het werd GlasDraad. Daarmee haalden de samenwerkende gemeenten in de Duin- en Bollenstreek, stichting Digitale Bereikbaarheid en de inwoners en ondernemers in het landelijk gebied een prima marktpartij binnen die gespecialiseerd is in het aanleggen van kleine netwerken. GlasDraad startte eind augustus 2020 met een marketingcampagne. 

Lang en relatief weinig aansluitingen

Het fibre-to-home-netwerk van Glasdraad vereist een miljoeneninvestering. Er moeten tientallen kilometers de grond in. Glasvezel is duur per meter. En in de regio gaat dat bovendien gepaard met weinig aansluitingen per meter. 

Bedrijven en woningen liggen immers ver van elkaar. De glasvezelcampagne was op zo’n 3000 adressen in de buitengebieden gericht, inclusief een paar kleine dorpskernen en wat adressen in de bekende lintbebouwing. 

De drempel lag op 50 procent en, net voor het einde van het jaar, is die drempel ruim gehaald. De teller staat inmiddels op 62 procent. De wethouders kunnen nu aan hun gemeenteraden dit succes terugkoppelen. 

\

Uit de krant