Directeuren Overplaats en Regenboog bezoeken collega's in Kenia | De Teylinger
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225518&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo deteylinger.nl
Foto: pr.
Teylingen

Directeuren Overplaats en Regenboog bezoeken collega's in Kenia

  Onderwijs

Teylingen • De organisatie Teachers4Teachers brengt mensen uit het onderwijs in Kenia en Nederland met elkaar in contact, om zo de ontwikkeling in Kenia te bevorderen. Directeur Annemiek van Leeuwen van basisschool De Overplaats in Sassenheim en Marion van der Helm, directeur van De Regenboog in Voorhout, reisden in oktober met Teachers4Teachers naar de regio Kwale om daar hun kennis en ervaring te delen met lokale leerkrachten. Zij deden dat met een groep van 38 schoolleiders uit heel Nederland.

"De regio Kwale in Kenia is een arm gebied. Nog niet alle kinderen in deze regio hebben toegang tot onderwijs, maar het streven is wel om alle kinderen, ook kinderen met een handicap, binnen afzienbare tijd naar school te krijgen," aldus Van Leeuwen. De scholen worden door de overheid gefinancierd. Maar net als in Nederland hebben ze heel kleine of veel grotere budgetten. Van der Helm: "Ik was in een kleutergroep met 86 leerlingen en één leerkracht, maar ook in een groep 7 met slechts vijftien leerlingen. De ene school heeft meer te besteden dan de andere, omdat soms de ouders een financiële bijdrage doen.

Kantoor vol tekeningen

Wel zijn de klassen over het algemeen groter dan in Nederland." De scholen beschikken over weinig leermiddelen en als er ter versiering bijvoorbeeld wandplaten zijn, zijn ze veelal zelf getekend. De overeenkomst met het onderwijs in Nederland is de gedrevenheid van de leerkrachten. De schooldirecteuren in Kenia hebben hun kantoor vol hangen met jaarplannen, overzichten en resultaten van de kinderen en zijn daar trots op. Van Leeuwen: "Het is bijzonder om je te realiseren dat we, ook al zijn we zover van elkaar verwijderd, ons steeds dezelfde vraag stellen, namelijk: Hoe kunnen we de kinderen nog beter leren hoe te leren?".

Verbinding

Doel van het bezoek aan de Keniase scholen is vooral ook het zoeken naar verbinding, aldus Van der Helm. "Lesgeven en een school leiden is mensenwerk. Ontmoeten en verbinden maakt dat je tot leren komt." De schoolleiders gaven workshops aan twintig Keniase collega's. Daarna bezochten Van Leeuwen en Van der Helm een aantal scholen. Daar ontmoetten beide schoolleiders enthousiaste kinderen, die soms meer dan één uur moeten lopen om op school te komen. Met een rugzak vol ervaringen zijn Van Leeuwen en Van der Helm ieder op hun eigen school weer aan de slag gegaan.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225518&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225521&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225519&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>