Er leefden onder de bewoners nog vele vragen over de geplande aanpassing. | Foto: NK
Er leefden onder de bewoners nog vele vragen over de geplande aanpassing. | Foto: NK Foto: Nico Kuyt

Oplossing voor doorstroming op Van Pallandtlaan nog in onderzoek

Politiek Sassenheim

Sassenheim • De doorstroming op de Van Pallandtlaan moet verbeterd worden. Het is een flessenhals. Fietsers steken de straat over als waaghals. Er moet wat gebeuren, maar wat precies, is nog de vraag, zo bleek tijdens de informatieavond op dinsdag 10 december in 't Onderdak.

Door Nico Kuyt

De verkeersdruk neemt steeds maar toe. Een onderzoek toont dat deze in 2030 flink toeneemt. Er wordt stevig gebouwd in Noordwijk, Noordwijkerhout, Voorhout en Lisse en die auto's moeten ergens naar toe. "Wij willen het verkeer niet door ons dorp", stelde een woordvoerder van de aanpalende bewoners, maar dit zal die bouw niet tegenhouden.

Rotondes aanpassen

In de toekomst is met een grotere mobiliteit rekening te houden, waaronder het verbeterde openbaar vervoer HOV-net. De rotondes bij de Parklaan en Hoofdstraat voldoen niet en een aanpassing moet er komen. "De provincie is verantwoordelijk voor een goede doorstroming", zo klonk in ´t Onderdak van een provinciaal ambtenaar, waar helaas de provinciaal gedeputeerde Floor Vermeulen verstek liet gaan.

Geen randweg

Een eerder plan strandde een aantal maanden geleden al. En nu is het een zoeken van de provincie en gemeente naar een oplossing. Wil je een tunnel voor de fietser en voetganger, want die steken nu al met enige moeite over. Voor die tunnel, daar moet dan wel een huis voor sneuvelen.

Een randweg, dat geeft ook weer problemen. Het is beschermd bollengrond en er zijn bewoners die daar weer bezwaar tegen maken. In de toekomst zal door toenemende verkeersdrukte de vertragingen dus toenemen. Hoe dit op te lossen zal de komende tijd blijken. Voor een aantal drastische maatregelen, zoals een tunnel voor het autoverkeer, is het geld er niet. Het zal een oppoetsen worden van de huidige situatie, zo was de conclusie van de informatieavond. Verkeerslichten zijn geen optie, want er is dan teveel ruimte nodig voor een goede doorstroming.

Tot februari worden de commentaren opgehaald. In maart moet dat resulteren in een Nota van Beantwoording. En dat moet dan leiden tot een besluitvorming in provincie en gemeente.

Uit de krant