Afbeelding
Foto: Willemien Timmers

Tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is voor de lange termijn

Politiek Teylingen

Teylingen • Het chauffeurstekort in het leerlingenvervoer vraagt om een grote dosis aan creatieve oplossingen waardoor er niet altijd de gewenste kwaliteit geleverd kan worden. De met spoed vervangen chauffeurs zijn niet altijd bekend met de gemeente en de kinderen. Daardoor komt het vaker voor dat kinderen later of vroeger opgehaald worden, zo meldt wethouder Arno van Kempen aan de gemeenteraad. In de eerste helft van het jaar is het tekort nog niet opgelost, maar de communicatie naar de ouders is wel verbeterd.

Door Nico Kuyt

Het leerlingenvervoer kampt met serieuze uitdagingen. Vervoerder Noot heeft op dit moment 15 vacatures voor chauffeurs open staan. De krapte op de arbeidsmarkt, in combinatie met quarantaine, ziekte en verloop in personeelsbestand, leiden er toe dat het vervoer niet optimaal op niveau wordt uitgevoerd. “Maar er wordt geen mogelijkheid onbenut gelaten om het leerlingenvervoer zo goed als mogelijk te blijven uitvoeren. Vervoerder Noot heeft dan ook alle routes kunnen blijven rijden zodat alle kinderen naar school en thuis gebracht worden”, onderstreept de wethouder.


Onbekend met gemeente

Maar dat heeft wel gevolgen voor de kwaliteit. Zo moeten chauffeurs die ziek zijn of in quarantaine, worden vervangen. Dit is niet te plannen en dient ad hoc te gebeuren. Het lukt dan niet altijd om eerst met de kinderen kennis te maken, wat wel is afgesproken. En chauffeurs van ver zijn minder ingewerkt en bekend met de gemeente. Kinderen worden daardoor soms later of vroeger opgehaald dan afgesproken of de chauffeur moet zoeken naar het juiste adres van het kind en parkeerplek bij de school. 

‘s Ochtends komt het ook vaker voor dat chauffeurs een ‘loosmelding’ krijgen, een situatie waarbij de chauffeur het kind komt ophalen, maar dat het, bijvoorbeeld als gevolg van quarantaine, niet mee gaat met de taxi-bus. 

Samenvoegen

Alle mogelijke oplossingen om de uitdagingen het hoofd te bieden worden uit de kast gehaald. Bij diverse (vrijwilligers)organisaties is de zoektocht naar chauffeurs gemeld. Een optie is om kinderen die nu individueel vervoer krijgen, bij anderen in een taxi-bus te laten zitten. In het belang van het kind is daarvan afgezien. Er zijn wel ritten met weinig kinderen samengevoegd. Daardoor duren deze ritten langer dan de kinderen gewend zijn en kan het onrustiger zijn in de taxi-bus. Dat kan voor spanning zorgen, maar het heeft de voorkeur omdat ritten schrappen geen optie is. 

Communicatie

De vervoerder verbetert dit jaar de communicatie richting de ouders. Zij krijgen bij een wijziging een e-mail of sms. Later dit jaar komt ook een nieuwe app beschikbaar waarin informatie staat. “We verwachten dat ouders en kind hiermee niet meer voor grote verrassingen komen te staan als er een vertraging of verandering in de route is. De vervoerder blijft haar chauffeurs instrueren over de te rijden ritten en de te vervoeren kinderen en alle chauffeurskrijgen een opleiding zodat ze aan de juiste kwalificaties voldoen. In het eerste kwartaal van 2022 verwachten we de effecten van de verbeteringen te kunnen merken”, aldus wethouder Van Kempen.

De vervoerder geeft aan niet te verwachten dat het tekort in de eerste helft van 2022 al opgelost wordt. “Het tekort is een probleem van de lange termijn. Maar de vervoerder zet zich met heel veel zorg in om alle uitdagingen het hoofd te blijven bieden en de gemeente blijft er op toe zien dat de gemaakte afspraken nagekomen worden.”

Uit de krant