Logo deteylinger.nl
Leny Noteboom biedt, samen met collega Jolanda Smit, een luisterend oor voor mantelzorgers. | Foto: archief
Leny Noteboom biedt, samen met collega Jolanda Smit, een luisterend oor voor mantelzorgers. | Foto: archief (Foto: pr.)
Teylingen

Mantelzorgers steunen via de telefoon: 'Even je hart luchten helpt ook'

  Zorg & Welzijn

Teylingen • Dagbestedingen zijn gesloten, er is minder fysieke ondersteuning en zomaar naar buiten gaan is lastig. 'Mantelzorgers raken in de knel', werd er al snel gewaarschuwd. 'Dat valt tot nu toe mee,' zegt mantelzorgadviseur Leny Noteboom. Maar, vult ze direct aan, 'ik verwacht dat daar na volgende week verandering in komt'.

Er werd gesteld dat in de coronatijd er meer op mantelzorgers af zou komen. "Dat lijkt tot nu toe mee te vallen," zegt Noteboom aan de telefoon."Ik heb niet de indruk dat bij meer mensen het water tot aan de lippen staat." "Maar", zal ze een paar keer tijdens het gesprek herhalen; "dat kan volgende week zomaar weer allemaal anders zijn", doelend op het onbekende verloop van het virus en de scenario's en maatregelen die van week tot week kunnen veranderen.

Familie springt bij

Ook Noteboom werkt op afstand en onderhoudt telefonisch contact met huisartsen, zorginstellingen en thuiszorgmedewerkers. "Zij geven aan dat ze het niet storm loopt met hulpvragen."

De consulent leerde in een gesprek met de ISD Bollenstreek dat ook zij minder aanmeldingen krijgen. "Wie laat ik toe in mijn huis? Ik denk dat mensen uit angst voor besmetting toch liever familie over de vloer hebben dan medewerkers die ze nog niet kennen. We zien dan ook juist eerder dat familie in deze tijd bijspringt. Dat is een dan weer positief effect." Ook in de wijken wordt meer naar elkaar omgekeken. "Je ziet nu ook mooie buurtinitiatieven ontstaan. Het is ook waar Welzijn Teylingen op inzet: verbinden en samenwerken."

Dementie

Voor een mantelzorgadviseur vragen de maatregelen ook om creativiteit. "We kunnen zelf niet meer achter de voordeur komen, dat maakt wel een verschil. Daarom zeggen we tegen zorgaanbieders, maar ook tegen familie, dat ze altijd kunnen bellen naar Welzijn Teylingen als ze denken dat er hulp nodig is, tegen zaken aanlopen of even een luisterend oor nodig hebben. We denken mee en zo nodig ondernemen we actie."

Crisissituatie

Elkaar informeren is in deze tijd hard nodig. Zo levert een lokale zorginstelling op dit moment uitsluitend maatwerk rond nieuwe opnames. Dat betekent dat er van geval tot geval wordt gekeken voor wie een opname prioriteit heeft. Mensen in een crisissituatie, waarbij het thuis echt niet meer gaat, krijgen voorrang. Denk daarbij aan mensen met dementie. Voor hun mantelzorger is dit een extra moeilijke tijd. Zij kunnen lastig uitleggen waarom sommige dingen anders gaan dan ze gewend zijn, en bezoek bij het raam blijft en niet even binnenkomt.

'Mijn hart huilt'

Noteboom ziet ook de andere kant van mantelzorg: mensen die niet meer bij een dierbare in het verpleegtehuis op bezoek kunnen. "Een meneer belde over zijn vrouw met dementie, zij is opgenomen in een verpleegtehuis elders. Hij stond een aantal weken terug voor een dichte deur: de zorgorganisatie was door alle drukte vergeten om hem ook in te lichten over de maatregel waardoor alle verpleegtehuizen gesloten zijn voor bezoek. Hij was er van ontdaan en maakt zich zorgen over zijn vrouw. 'Mijn verstand zegt: ik snap het, maar mijn hart huilt', zei hij. Dat kwam wel even binnen."

Meer telefoontjes

Tot en met 28 april lopen de huidige corona-maatregelen, waarbij iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven, wordt gevraagd sociale contacten te beperken en anderhalve meter afstand moet houden. Gisteravond (dinsdag 21 april, red.) heeft het kabinet laten weten of de maatregelen verlengd worden. Deze krant lag toen al bij de drukker, maar zoals velen verwacht ook Noteboom dat na eind april niet alles meteen bij het oude is. "Nu zijn veel mensen nog gelaten, ze wachten het af. Eind april is overzichtelijk. Als de maatregelen langer gaan duren, dan verwacht ik meer telefoontjes."

Bel vooral wel!

Daarom doet zij, samen met haar collega Jolanda Smit, graag een oproep. "We willen mantelzorgers vooral oproepen om wel te bellen. Als ze ergens mee zitten kunnen wij het misschien niet direct oplossen, maar ze kunnen wel hun hart luchten. We zijn er voor ze. Ze hoeven niet te twijfelen of ze ons van ons werk afhouden, want dat is juist niet zo. Bovendien is het voordeel dat we nog meer de tijd hebben voor dit soort gesprekken. Bel dus vooral wel!"

Wilt u de mantelzorgadviseurs spreken, neem dan contact op met Welzijn Teylingen via 0252-231805.

Meer berichten