Afbeelding

Derde klassers doen wetenschappelijk taalonderzoek

Onderwijs Sassenheim

Sassenheim • Voor de klassen 3 vwo en tto van het Rijnlands Lyceum Sassenheim stonden afgelopen week het wetenschappelijk taalonderzoek centraal. In groepjes werkten de leerlingen vijf dagen aan een zelf opgezet onderzoek, waarin een van de talen nader bestudeerd werd.

Zij analyseerden Franse rapteksten, onderzochten Duitse sprookjes en keken wat de invloed van het Nederlands op het Zuid-Afrikaans was. Daarbij raakten de leerlingen bijvoorbeeld vertrouwd met de begrippen hoofd- en deelvragen en doken ze in diverse wetenschappelijke bronnen. En wat kwamen ze tegen? Mevrouw Hogervorst, docent Nederlands: “Sprookjes waren vroeger niet zulke leuke verhaaltjes, in Zuid-Afrika spreken ze een soort Nederlands dat de VOC daarheen meenam, en Mc Donalds in Frankrijk heeft een andere soort reclame dan in Nederland. Leuke ontdekkingen en de leerlingen zijn meteen voorbereid op het onderzoek in onze bovenbouw. Het resultaat was een mini-profielwerkstuk, dat zij op de laatste dag presenteerden. Voor de beste werkstukken was er een prijsje. Het was een geslaagde week.”

.

Uit de krant