Logo deteylinger.nl
Foto: MV
Voorhout

'Toerisme bij Ruïne zorgt niet voor meer druk op de N443'

  Politiek

Teylingen • De verkeerseffecten door de voorgenomen ontwikkelingen voor een verbeterde beleving van de Ruïne van Teylingen voor toerist en inwoner, zijn beperkt. De doorstroming van de N443 ligt vooral onder druk door andere ontwikkelingen, vooral de woningbouw in het achtergebied. Dat concludeert een verkeersstudie, waarvan het resultaat de raadscommissie Ruimte vorige week werd gepresenteerd.

Door Nico Kuyt

Voor de verdere uitwerking van de ontwikkelingen voor de ruïne wilde de gemeenteraad eerst meer inzicht in de verkeersbewegingen en effecten op de mobiliteit en infrastructuur. Om deze reden werd er een mobiliteitsonderzoek gedaan. Het bureau concludeerde weinig verrassend dat de doorstroming slecht is op de Teylingerlaan. April blijkt de drukste maand te zijn en de avondspits het drukste deel van de dag. Op zondag komt er tweemaal zoveel verkeer door als doordeweeks. Het bureau heeft de berekeningen dan ook gebaseerd op de zondag. Bij de voorgenomen ontwikkelingen rond de ruïne blijkt het effect op de N443 niet groot te zijn. Met alle ontwikkelingen is in 2040 de aansluiting op de weg weliswaar niet helemaal goed, maar nog steeds redelijk. Je moet iets langer wachten op een gaatje in het verkeer om de weg op te kunnen. Er ligt wel een probleem in het oversteken. Er is op de N443 geen ruimte in de middenberm om een twee fases de weg te slechten en dat levert een risico op in de veiligheid en zorgt voor lange wachttijden. Ook is er geen voetpad. Hierover dient de gemeente met de provincie in overleg te gaan. Tevens voor het inpassen van de aansluiting van het terrein op de weg.

Parkeren

Een aandachtspunt is het parkeren. De benodigde hoeveelheid plekken is afhankelijk van welke ontwikkelingen er precies rond de ruïne gaan plaatsvinden. Bijvoorbeeld de horeca. Als deze ook bezocht kan worden door niet-bezoekers van de ruïne, dan zijn er meer plekken nodig. Bij evenementen geldt weer dat de bezoekers langer verblijven en dat zorgt voor meer benodigde parkeerplekken.

Aanbeveling

Het onderzoek doet een aantal aanbevelingen, zoals het verbeteren van het fiets- en voetgangersnetwerk, zoals een fietsenstalling van 30 tot 50 plaatsen. Een nader onderzoek naar het parkeren is nodig. Als alternatief valt te denken aan P+R bij de stations Voorhout en Sassenheim en de Wasbeek met aanvullend pendelvervoer.

Op donderdag 24 september gaat de gemeenteraad spreken over een eventuele aankoop van de bollenschuur Westerbeek en andere gronden om deze te betrekken bij de ontwikkelingen rond de ruïne. Hierbij wordt het mobiliteitsonderzoek betrokken.

Meer berichten