Evelien van Duin (l), manager van het hospice Duin- en Bollenstreek krijgt de cheque overhandigd van Herma Pijfers van Monuta. | Foto: Esther Luijk
Evelien van Duin (l), manager van het hospice Duin- en Bollenstreek krijgt de cheque overhandigd van Herma Pijfers van Monuta. | Foto: Esther Luijk

Donatie voor training van hospicewerknemers

Algemeen Sassenheim

Sassenheim ♦ Het Hospice Duin- en Bollenstreek heeft gisteren, dinsdag 15 november, een cheque van 1.800 euro in ontvangst mogen nemen van het Monuta Charity Fund. Dit geld wordt gebruikt om 45 hospicevrijwilligers en -werknemers deel te laten nemen aan de training 'Ik (k)en mijn ikken'.

Door Esther Luijk

Manager Evelien van Duin is blij met de donatie. Zij heeft zelf nut van de training ervaren. "Ik (k)en mijn ikken is een reflectiemethode die je helpt je verschillende innerlijke stemmen te herkennen, te zien welke rol ze spelen in je leven en in je werk en hoe je zelf meer invloed kunt hebben op deze stemmen. Iedereen krijgt vanuit z'n opvoeding bepaalde stemmen mee, denk bijvoorbeeld aan de criticus, de goede moeder en de pusher. Deze stemmen zorgen dat je ergens een mening over hebt."

Open staan

De training leert de deelnemers niet alleen de stemmen te onderscheiden en te bepalen welke stem zij laten 'spreken' in een bepaalde situatie, maar leert hen ook hun eigen normen en waarden los te kunnen laten. Van Duin: "In ons werk komt het vaak voor dat we vanuit ons eigen denkkader denken iets goeds te doen voor de gast. Het is de kunst om ons eigen denkkader los te laten en mee te gaan met de wensen van de gast. We willen voorkomen dat de gasten denken dat het op een bepaalde, vaststaande manier gaat in ons hospice. De training leert ons een stap terug te doen en open te staan voor andere principes, omdat niet iedere gast bij dezelfde werkwijze geholpen is."

Regie

Door deze training toe te passen in het werk in het hospice, ligt de regie bij de gasten. "Zodra de mensen het idee krijgen dat hun leven overgenomen wordt in het hospice, gaat het fout. Het moet echt voelen als hun laatste thuis en dat kan alleen als dingen gaan zoals zij dat prettig vinden. Door te leren om met een neutrale basishouding de gasten tegemoet te treden en onze eigen normen en waarden los te laten, geven wij enkel advies dat bij de mensen past. Zo houdt de gast de regie."

Uit de krant