'De tunnel onder het spoor bij de Herenstraat passeert elke twee jaar de raad en de conclusie is steeds dat het niet kan', reageerde een van de raadsleden. | Foto: MV
'De tunnel onder het spoor bij de Herenstraat passeert elke twee jaar de raad en de conclusie is steeds dat het niet kan', reageerde een van de raadsleden. | Foto: MV Foto: MV

Geen tunnel of hekwerk bij spoor Herenstraat

Politiek Voorhout

Voorhout • De meerderheid van de gemeenteraad kan zich vinden in het opstarten van korte termijn maatregelen om de spoorwegovergang Herenstraat veiliger te maken. Een aantal maatregelen wordt nog nader onderzocht. Maar een voorstel voor hekwerk haalde het niet.

Door Nico Kuyt

Eén van de maatregelen is het verplaatsen van de hellingbanen naar het perron. Het moet voorkomen dat fietsers en voetgangers de kortste weg nemen en de straat oversteken in de buurt van de spoorwegovergang. De aanpassing gaat 200.000 euro kosten, plus 100.000 euro voor de zebrapaden.

'Absurde maatregel'

"Erg veel geld", meende Dion Piket (Fractie Piket). Volgens hem leidt de verplaatsing ook niet tot het gewenste resultaat en kwam met een alternatief, namelijk het plaatsen van een hekwerk tussen de rijbaan en het fiets/looppad aan de westkant van de Herenstraat. Zoiets kan tegen lage kosten. GroenLinks en de PvdA steunden zijn voorstel. "Een absurde maatregel dat verplaatsen, als je let op de kosten die er tegenover staan", becijferde Paul Witteman (PvdA).

Maar de overige fracties gingen niet mee, waardoor het hek het niet haalde. "Ik snap uw argument, maar ik moet kiezen tussen de expertise van de verkeersdeskundige en Piket en dat zal niet in uw voordeel uitvallen", nam Frans Nederstigt (ChristenUnie) stelling.

Tunnel

Wat vorige week ook geen kans maakte is een tunnel onder het spoor, een inmiddels jarenlang geopperd idee van een inwoner en die het opnieuw als inspraak indiende. B&W wijst evenwel naar een eerder uitgevoerde quick-scan uitgevoerd naar de mogelijkheden. Uit het onderzoek blijkt dat, naast de hoge kosten van 300 tot 900 miljoen, er nog een aantal problemen in de uitvoerbaarheid zijn.

"Een ondertunneling is de heilige graal in veiligheid, maar niet haalbaar", meende Frank Beijk (VVD). B&W kan het wel meenemen richting ProRail. "De tunnel passeert elke twee jaar de raad en de conclusie is steeds dat het niet kan", oordeelde Nederstigt. Als je echt meters wil maken, sluit dan de Herenstraat af voor het doorgaande verkeer, zo stelde hij voor. Maar dat schept volgens wethouder Marlies Volten weer andere problemen. Zij wees naar de Noordelijke Randweg die naar verwachting het verkeer op de Herenstraat met circa een derde zal doen verminderen.

De gemeenteraad kon vervolgens het krediet voor de diverse onderzoeken en aanpassing verlenen. De fractie Piket en de PvdA stemden tegen. 

Uit de krant