Commissie wil betere communicatie bij bouwprojecten | De Teylinger
Logo deteylinger.nl
De commissie wil bij bouwprojecten, zoals in de Herenstraat, onder andere de communicatie verbeteren. | Foto: archief
De commissie wil bij bouwprojecten, zoals in de Herenstraat, onder andere de communicatie verbeteren. | Foto: archief (Foto: pr.)
Teylingen

Commissie wil betere communicatie bij bouwprojecten

  Politiek

Teylingen • B&W komt in februari terug met een set oplossingsrichtingen om bij bouwprojecten de projectontwikkelaar minder de vrije hand te gunnen en de communicatie met de bewoners te versterken. Dat is de uitkomst van de bespreking hierover in de raadscommissie Ruimte.

Door Nico Kuyt

Aanleiding is dat bij grote bouwprojecten bewoners en omwonenden steeds vaker signalen afgeven niet gehoord te zijn, niet afdoende geïnformeerd worden door de ontwikkelaar en de gemeente teveel de ontwikkelaar pleziert. Het gaat om slechte communicatie, geen afdoende toezicht door de gemeente, het niet nakomen van afspraken door de ontwikkelaar, de verkeerssituatie onvoldoende oplossen en weinig historisch besef. Een toonbeeld hiervan is de bouw in de Herenstraat in Voorhout. Commissiebreed werd vorige week de zorg gedeeld. "Het zijn zware signalen die wij ter harte moeten nemen", opende Fred Koot (D66). "Wij verlenen de ontwikkelaars een gunst dat zij geld mogen verdienen binnen de gemeente. En dus niet op hun schoot zitten", scherpte Joost van Doesburg (PvdA) het ietsje aan. "Er zijn verbeterpunten", dacht Robin Konings (VVD). "Kom vooraf met een communicatieplan voor de omwonenden", voegde Sybrinne de Vries (CDA) toe. "Kijken dat zij goed gehoord worden. Misschien een soort klantenservice?", bedacht Dion Piket (Trilokaal). "Meer regie wat er gebouwd wordt", stelde Mirjam Mack (ChristenUnie) paal en perk. "Vooraf afspraken maken en als de overeenkomst niet wordt nageleefd, dan sanctie", besloot Don Verhoeff (GroenLinks).

Frustratie

Er was dus in de commissie een redelijke overeenstemming dat er iets moet gebeuren. Wethouder Bas Brekelmans verklaarde dat het onderwerp een dagelijkse frustratie voor hem is. Het is een weerbarstige praktijk tussen gemeente en ontwikkelaars. Maar vooraf, tijdens, en daarna moet er een betere communicatie komen met de inwoners, zo stemde hij toe. Het idee van Piket voor een klantenservice, vond hij heel interessant. In februari gaat de commissie over een door B&W opgestelde voorzet verder spreken.

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225521&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225519&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=deteylinger.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=217,221,236" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>