De moeders Renate Weijers en Nicoline Sieval pleiten voor een 30 km/h zone tot aan de Beatrixlaan. | Foto: NK
De moeders Renate Weijers en Nicoline Sieval pleiten voor een 30 km/h zone tot aan de Beatrixlaan. | Foto: NK Foto: Nico Kuyt

Roep om langere 30-kilometerzone Herenweg

Politiek

Warmond • Er tekent zich voor de herinrichting van de Herenweg zich een grote meerderheid af in de gemeenteraad voor het maken van een 30 km/h zone van de Padoxlaan tot aan even voorbij de Beatrixlaan. Het voorstel van wethouder Rob ten Boden was een kortere en om deze te stoppen bij de Laan van Oostergeest.

Door Nico Kuyt

Vorige week besprak de raadscommissie Bestuur het voorstel voor de herinrichting. Vooraf kwamen enkele inwoners de commissie nog toespreken. Zo ook de klaarovers Renate Weijers en Nicoline Sieval. Zij waren 'zeer onprettig verrast' dat de 30 km/h zone zou gaan lopen tot aan de Laan van Oostergeest. De oversteekpunten ervaren zij als zeer onveilig. Veel activiteiten, zoals voetbal, tennis, Het Trefpunt en school zijn aan de andere kant van de weg gelegen, waardoor de jeugd meerdere malen per dag de racebaan moet oversteken. De ouders vrezen op het stuk naar de Beatrixlaan een heel nadelig optrek- en remeffect. Zij konden zelf geen reden bedenken waarom niet die paar honderd meter zou worden meegenomen. Met een aanpassing zouden de kinderen zelf de weg over kunnen steken.

Fietsstraat

Na nog een inspraak van Van Amerongen over duurzaamheid, pleitte Bert van Leeuwen om van de Herenweg een fietsstraat te maken. Hij wees op een ongeluk van een buurjongen uit zijn jeugd. "Aan de situatie van toen is in feite niets veranderd. Nu is er de kans iets te doen. Doe het dan ook," aldus Van Leeuwen.

Kosten

De wethouder was niet echt te porren voor het doortrekken naar de Beatrixlaan. Dan zouden de auto´s op korte afstand van 60 naar 30 kilometer moeten. Dat zou de situatie er niet helder op maken. Ook zijn er kosten aan het verlengen, zo´n 450.000 euro. Voor het huidige project is al 3,7 miljoen euro nodig.

Maar een meerderheid van de fracties overtuigde hij niet. Voor het afremmen is best wel een oplossing te vinden. De VVD hikte nog even tegen de dekking. Aan de andere kant wilde de PvdA juist groter uitpakken en de zone uitbreiden met ook de Oranje Nassaulaan, dan wel ter hoogte van de Lommerlustlaan. Hiervoor bleek geen andere fractie voorstander voor te zijn.

Start aanleg in 2020

De commissieleden gaan het nu bespreken in hun afzonderlijke fracties. Op 31 januari neemt de gemeenteraad een besluit. Een wijzigingsvoorstel is reeds toegezegd voor het verlengen van de 30 km/u zone.

Gaat de raad met het plan akkoord dan kan, als alles volgens planning verloopt, de aanleg beginnen in 2020.

Uit de krant