De bijeenkomst trok aardig wat belangstelling, gelet op de weinige bewoners in het gebied. | Foto: Nico Kuyt
De bijeenkomst trok aardig wat belangstelling, gelet op de weinige bewoners in het gebied. | Foto: Nico Kuyt

Vragen stromen op bijeenkomst over opknapbeurt Zijldijk

Politiek Warmond

Warmond/Leiderdorp • Een levendige bijeenkomst ontstond vorige week in partycentrum De Zijl in Leiden. Daar werden bewoners van de Boterhuispolder door het Hoogheemraadschap van Rijnland, de provincie en de gemeenten Teylingen en Leiderdorp geïnformeerd over het opknappen van de afgekeurde Zijldijk. Eind 2018 moet er weer eentje liggen die tegen een stootje kan.

Door Nico Kuyt

De Zijldijk voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. Hij lijdt aan verzakkingen, is te laag, te smal, waardoor de stabiliteit in het geding komt. Omdat de grond veen is, zakt hij één centimeter per jaar. Bodemdaling, klimaatverandering, de economische waarde in de polder, alles maakt dat de Boterhuispolder de hoogste prioriteit heeft gekregen, zo maakte Koen Mathot van het Hoogheemraadschap helder.

Er zijn aanpassingen opgesteld. Voor het eerste deel in Leiderdorp is gekozen voor het ophogen met een tuimelkade aan de Zijlzijde. Tot aan de molen in Warmond komt een damwand met plateau, die zorgt dat water uit de polder blijft en geen zand in de Zijl. Het gedeelte tot aan de top krijgt een taludverzwaring en -verbreding. Aan de landzijde gaat de huidige sloot verder de polder in.

Uitvoering

Op de planning staat de afronding in het tweede kwartaal 2017 van het definitief ontwerp en de aanbesteding. In het derde volgt dan de voorbereiding voor het werk en nog een bewonersavond. In het vierde starten de werkzaamheden en volgt in 2018 de uitvoering en nazorg. Als alles vlot verloopt is het project eind 2018 klaar. Tijdens het toeristenseizoen gaat het werk op een laag pitje om voldoende doorgang aan het verkeer te geven. De materialen komen per boot, maar bij de werkzaamheden aan de sloot moet het vanaf het water, over de dijk, naar de polder.

In het Leiderdorpse deel blijft de weg hetzelfde, maar Teylingen maakt er een fietsstraat van met gekleurde banen aan beide zijden, zonder middenstreep en met een bord dat de auto te gast is. De breedte van de weg gaat vier meter bedragen. De weg wordt zo veiliger, een noodzaak, want het wordt een onderdeel van het fietsrondje Kaag en wordt daardoor drukker. De maximum snelheid blijft 60 kilometer per uur en ook de voorrangssituatie verandert niet.

Uit de krant