Afbeelding
Foto: MV

Geen alternatief tracé voor HOV-bus over Oosthoutlaan

Politiek Voorhout

Voorhout • De gemeenteraad heeft de motie weggestemd, die B&W opriep om in overleg met de provincie en de streekvervoerder van de nieuwe snelbus tussen Noordwijk en Schiphol te kijken of een alternatief tracé mogelijk is dan via de Oosthoutlaan, zoals bijvoorbeeld via de Componistenlaan, de Bollen- en de Teylingerdreef. Ook wilde de motie de snelheid op de Oosthoutlaan op 30 km/uur stellen.

Door Nico Kuyt

Het idee voor een alternatief tracé om de verkeersveiligheid te bevorderen heeft onder de inwoners veel stof geleverd voor het insturen van brieven naar de gemeenteraad. Er kwamen er acht binnen. De laatste van de Seniorenvereniging Teylingen. Die was tegen een traject over de randweg. Ouderen zijn soms slecht ter been. Zij kunnen tevreden zijn, want de motie haalde het niet. Na de voorbespreking in de raadscommissie Ruimte was de motie nog aangepast, maar het mocht niet baten. Alleen indieners CDA, GroenLinks, PvdA en de fractie Piket steunden de motie. 

Onveilig

De indieners beklemtoonden dat de Oosthoutlaan als heel onveilig wordt ervaren, met name voor het langzaam verkeer. Sybrinne de Vries (CDA) wees er op dat in het gemeentelijke verkeers- en vervoerplan de laan wordt aangemerkt als een wijk- en nadrukkelijk niet als een gebiedsontsluitingsweg. Bij de aanleg zijn er ook bochten aangelegd om het verkeer af te remmen. En een snelheid van maximaal 30 km/uur is veiliger voor fiets en voetganger. Jan Kuipers (PvdA) wees er op dat het niet gepast is een snelbus dwars door een heel drukke woonwijk heen te gooien. Don Verhoeff (GroenLinks) legde de vinger bij het ingeklemd zitten van de laan tussen een aantal scholen en winkelcentrum met maatschappelijke voorzieningen. Een pas op de plaats nemen en nog even kijken.

Integraal

Wethouder Marlies Volten ontraadde de motie. In haar ogen is het onverstandig om de weg nu 30 km/uur te maken. Dit moet je integraal bekijken, het hele netwerk bezien. Anders duw je wellicht het verkeer de Herenstraat in. “De zorg voor de verkeersveiligheid delen we allen”, onderstreepte zij. Er worden aanpassingen verricht om het veiliger te maken. Martijn van Duijvenbode (Trilokaal) kon de motie ook niet steunen. De 30 km/uur was te prematuur, moet je integraal bekijken. En hebben de indieners niet allemaal destijds voor de HOV met dit tracé gestemd? Een overheid moet betrouwbaar zijn.

5 voor 12

Frank Beijk (VVD) was niet eens dat 5 voor 12 zo’n belangrijke zaak ineens anders wordt verwoord. B&W wordt ermee het bos ingestuurd. De mensen moeten uit de auto worden gehaald, dus makkelijk instappen vanaf de plek waar je bent en niet lopen naar de randweg. Ook Jos Bauman (D66) wilde dat mensen gebruik gaan maken van de bus. Joanne de Mooij (ChristenUnie) kon nog wel instemmen met de 30 km/uur, maar het tracé aanpassen, dat was voor de fractie geen heilzame weg. De indieners wierpen nog tegen dat er met een alternatief tracé er zat opstapplekken te bedenken zijn. Het gaat hier om een snelbus die over lange rechte wegen wil gaan en niet een kronkelige weg. Maar het mocht niet baten.

Uit de krant